Εν αρχή ην ο Λόγος

«Τα έργα τέχνης παρουσιάζουν συγκεκριμένες ομοιότητες με τους ανθρώπους» είχε πει ο Ντράγιερ. «Ακριβώς όπως μιλάμε για την ψυχή κάποιου ανθρώπου,μπορούμε επίσης να μιλήσουμε για την ψυχή ενός έργου τέχνης, για την προσωπικότητά του».

Ο Λόγος τού Καρλ Τέοντορ Ντράγιερ

Στον “Λόγο” δυο οικογένειες με διαφορετικά αντιλήψεις αντικρούονται. Ο χριστιανισμός αντιμετωπίζεται ως δόγμα και όχι ως μια πράξη αγάπης. Οι προκαταλήψεις, ο βαθύς συντηρητισμός και η μισαλλοδοξία διαφαίνονται σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, όμως ο αδιαπραγμάτευτος έρωτας δυο γόνων και ο θάνατος ενός μέλους της οικογενείας θα αναδιαμορφώσουν τις μεταξύ τους σχέσεις και την πίστη τους.

Τα θέματα του Ντράγιερ πάντα βασίζονταν σε λογοτεχνικά ή θεατρικά έργα άλλων, πιθανόν να οφείλεται στον ισχυρισμό του ότι ο ίδιος δεν ήταν λογοτέχνης. Ίσως όμως να είναι και αποτέλεσμα τής βαθιάς του επιθυμίας να αποκρύψει, να μην αποκαλύψει την παιδική του ηλικία, τις εμμονές του, τους φόβους του, την απόρριψη που δέχτηκε σαν παιδί, καθώς η παρουσία του πατέρα και της μητέρας υπήρξε μηδενική ενώ η σκληρότητα των θετών του γονιών μέχρι να τους εγκαταλείψει οριστικά, παρούσα.

Ο τρόπος με τον οποίο δούλευε, μαρτυρούσε την ανάγκη του για τελειομανία. Επιδίωκε να γυρίζει σε πραγματικούς χώρους και διάλεγε ηθοποιούς που ανταποκρίνονται στην πραγματική ηλικία των ηρώων. Απεχθανόταν το μακιγιάζ και έδινε προσοχή στη λεπτομέρεια. Δε σεβόταν απλώς την αληθοφάνεια, ήθελε και κυνηγούσε την αλήθεια.

Οι ταινίες του Ντράγιερ έχουν ως άξονα την αδιαλλαξία, την απόρριψη του διαφορετικού, το στείρο φανατισμό, την καταπίεση των αδυνάτων. Τις περισσότερες φορές γυναικείοι ρόλοι αναδεικνύουν στις ταινίες του την καταγγελία και την κάθαρση. Οι ηρωίδες του αποτελούν θύματα καταπίεσης και αντίστασης ενώ παράλληλα εξυμνούν το γυναικείο φύλο. Σε κάθε περίπτωση ο Ντράγιερ προβάλλει την αγάπη ως τη μόνη λύση και απάντηση στα αδιέξοδα της ζωής.

Ο κινηματογραφιστής Henning Bendtsen (φωτό κάτω)

Ακόμη και αν είχε κινηματογραφήσει μόνο τον “Λόγο” και τη “Γερτρούδη” του Ντράγιερ και πάλι θα είχε μια θέση στο πάνθεον του κινηματογράφου. Bendtsen και Ντράγιερ είχαν μια αρμονική συνεργασία, είναι γνωστό άλλωστε ότι συνδέθηκαν και ως επαγγελματίες αλλά και ως άνθρωποι.

Από την αρχή ο Bendtsen κατανόησε τι εννοούσε ο Ντράγιερ όταν αναφερόταν στο ρεαλιστικό μυστικισμό. Χάρη στον Δανό κινηματογραφιστή μπορούμε να διακρίνουμε στο “Λόγο” μεγάλης διάρκειας πλάνα με “κενούς χρόνους”. Όλες οι κινήσεις της κάμερας και της σύνθεσης του κάδρου ήταν σχεδιασμένες με ακρίβεια.

Ο ρυθμός της ταινίας μοιάζει να είναι αργός, όμως ο Bendtsen που ταυτιζόταν με το όραμα του Nτράγιερ για αλήθεια ήθελε να ακολουθήσει πιστά τις κινήσεις των ανθρώπων μέσα σε ένα χώρο, στον οποίο ο χρόνος είναι σχετικός και οργανώνεται ανάλογα από τις δουλειές της φάρμας, τις ώρες προσευχής ή του καφέ.

Στο “Λόγο” η αυστηρότητα, η λιτότητα και η υποβλητικότητα κυριαρχούν, θέλοντας με αυτό το τρόπο να εμποδίσει το θεατή να ταυτιστεί με τους ήρωες της ταινίας. Το έντονο κοντράστ του φωτισμού αντανακλά και δημιουργεί διαφορετικές διαθέσεις μέσα στο ίδιο κάδρο καταλήγοντας σε μια σχεδόν υπνωτισμένη ατμόσφαιρα ακινησίας ώστε η εικόνα να συνεχίσει να υπάρχει περισσότερο από μια φευγαλέα στιγμή.

“Η Τέχνη πρέπει να περιγράφει τον εσωτερικό κόσμο και όχι τον εξωτερικό, για αυτό και χρειάζεται να εγκαταλείψουμε το Νατουραλισμό και να βρούμε τον τρόπο να εισάγουμε νέες εικόνες.. Η αφηρημένη Τέχνη επιτρέπει στο σκηνοθέτη να βγάλει τον κινηματογραφιστή από τη φυλακή του Νατουραλισμού"

"Ο Λόγος" Διάρκεια: 126΄

Σκηνοθεσία: Carl Theodor Dreyer

Σενάριο: Carl Theodor Dreyer, βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό του Kaj Munk

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Henning Bendtsen

Ηθοποιοί: Henrik Malberg, Emil Hass Christensen, Cay Kristiansen, Preben Lerdoff Rye

Πρόσφατα Άρθρα

News (19 Απρ 2018)

Συνοδοιπόροι σε ένα μοναδικό ταξίδι στο χρόνο, ξεκινήσαμε τέσσερις φωτογράφοι ενώνοντας τις φωτογραφίες μας από πέντε τόπους στους οποίους βρίσκονται τα πρώτα λεπροκομεία στην Ελλάδα.  Η λέπρα...

News (16 Απρ 2018)

Τα Μαθήματα Φωτογραφίας Ρεθύμνου σε συνεργασία με τον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Χανίων διοργανώνει έκθεση φωτογραφίας με θέμα : "without limits?". Η συγκεκριμένη έκθεση είχε εκτεθεί πέρυσι στο Ρέθυμνο και...

News (16 Απρ 2018)

Διοργανώνεται στην Αθήνα για πρώτη φορά το Athens Photo Scratch στις 26 Απριλίου, 6-10μμ στον πολυχώρο Βρυσάκι στην Πλάκα  Στο 1ο Athens Photo Scratch έξι φωτογράφοι θα παρουσιάσουν στο κοινό...

News (10 Απρ 2018)

Την Τρίτη 17 Απριλίου του 2018 στις 7.30 μ.μ., εγκαινιάζεται η έκθεση φωτογραφίας «Μια χώρα για όλα τα μάτια» τoυ Βασίλη Κολτούκη Στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών εγκαινιάζεται ...

News (05 Απρ 2018)

Η Πρώτη Ομαδική Έκθεση Φωτογραφίας από την κοινότητα του iFocus.gr. Η υπόθεση δεν είναι απλή, δεν είναι καθόλου απλή, δεν θα μπορούσε να είναι, ειδικά όταν η «μέλαινα χολή» κοντοζυγώνει...

News (30 Μαρ 2018)

Ατομική έκθεση φωτογραφίας του Aydin Sadikhov  “Baku: The city where Tradition meets with the Modern” Η Blank Wall Gallery φιλοξενεί την πρώτη ατομική έκθεση του φωτογράφου από το...

Interviews (26 Μαρ 2018)

Η φωτογραφία είναι ο πόνος, η οδύνη, η δυστυχία της δημιουργίας η οποία μας φέρνει κοντά στο θεό και μας θυμίζει τον θάνατό μας. Φωτογραφία εξωφύλλου Παρθένα Χαριστέα & φωτογραφία...

Agora (23 Μαρ 2018)

- Η Nikon προσφέρει “CASHBACK” με άμεση επιστροφή χρημάτων έως €300 σε αγορά συγκεκριμένων φωτογραφικών μηχανών σε επιλεγμένα καταστήματα. Η προσφορά ισχύει από 23.03.2018 έως και...

News (20 Μαρ 2018)

Ο φωτογράφος προτείνει μια άλλοτε ζοφερά σκοτεινή και άλλοτε ερωτική και ανατρεπτική θέαση του κόσμου γύρω μας. Στην έκθεση παρουσιάζονται συνθέσεις φωτογραφικές συνθέσεις μέσα από την...

News (20 Μαρ 2018)

Διεθνής Διαγωνισμός Φωτογραφίας / Έκθεση Subject / Θέμα Tradition / Παράδοση Depicting intangible cultural heritage through a contemporary photographic view Αποτυπώνοντας την άυλη πολιτιστική...

News (19 Μαρ 2018)

Η έκθεση ‘’Μορφές και Σκηνές από το Θέατρο’’ του Κώστα Ορδόλη αποτελεί μία ειδική επιλογή από τις χιλιάδες λήψεις που έχει κάνει φωτογραφίζοντας θεατρικές παραστάσεις περισσότερο από 25...

Workshops (19 Μαρ 2018)

Ένα σεμινάριο ολιστικής προσέγγισης της φωτογραφικής διαδικασίας, που επικεντρώνεται στην φωτογραφία τοπίου. Όταν λέμε ‘ολιστική’ εννοούμε μια προσέγγιση που εκτός της διανοητικής, δίνει έμφαση στην...