Το 1945, πολλά χρόνια πριν καθίσει στην καρέκλα του σκηνοθέτη και γίνει ο Kubrick που όλοι ξέρουμε, ο νεοφώτιστος 17χρόνος Stanley εντάχθηκε στο δυναμικό του περιοδικού LOOK. Εκεί δούλεψε για 5 χρόνια σαν φωτογράφος και το κύριο θέμα του ήταν να φωτογραφίζει την καθημερινότητα των κατοίκων της Νέας Υόρκης. Του άρεσε η φωτογραφία δρόμου και το 1946 παρουσίασε μια σειρά με θέμα τον υπόγειο σιδηρόδρομο της πόλης.
Για να αποδώσει καλύτερα την ατμόσφαιρα χρησιμοποίησε μόνο φυσικό φωτισμό. Συχνά φωτογράφιζε μετά τα μεσάνυχτα, ενώ απέφευγε τις στημένες πόζες μιας και πίστευε οτι η αυθόρμητη καταγραφή ταίριαζε περισσότερο και έκανε πιο εκφραστική τη φωτογραφία. Η στάση του αυτή απέναντι στο μέσο δείχνει και την πρόωρη καλλιτεχνική ωριμότητά του, ενώ το αποτέλεσμα σίγουρα ξεφεύγει από το αναμενόμενο της νεαράς ηλικίας του.
Τα χρόνια αυτά που δούλεψε σαν φωτογράφος βοήθησαν να καλλιεργήσει τη ματιά του μέσα από τον φακό, καθώς και το μοναδικό του χάρισμα που είχε να στήνει τα κάδρα μας το παρουσίασε μετέπειτα τόσο περίτεχνα στις ταινίες του, στοιχείο που τον έκανε έκανε να ξεχωρίσει. Εξάλλου η προσέγγισή του στη φωτογραφία ήταν να λέει καθημερινές ιστορίες, όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος, μία επιθυμία που πραγματοποίησε πιο έντονα με τη μεταπήδησή του στον κινηματογράφο, που συνδύασε ιδιοφυώς την εικόνα με τις λέξεις (αλλά και τη σιωπή), για να μας παρασύρει στον ιδιαίτερο προσωπικό του κινηματογραφικό κόσμο.
Ο αργός σε χρόνο τρόπος που δούλευε τις ταινίες του, η επιλογή των τοποθεσιών λήψης, η γωνία της κάμερας που χρησιμοποιούσε αλλά και ο έλεγχος που ήθελε να έχει στο αποτέλεσμα, δείχνουν ξεκάθαρα το φωτογραφικό του υπόβαθρο και το σημαντικό ρόλο που έπαιξε στη σκηνοθετική του πορεία.
Με τόσο σημαντικό κινηματογραφικό έργο είναι απορία πως θα εξελισσόταν σα φωτογράφος εάν αποφάσιζε να παραμείνει πίσω μόνο από τη φωτογραφική κάμερα. Παρ όλα αυτά πρόλαβε όμως να παραδώσει πάνω από 27.000 φωτογραφίες που οι περισσοτερες δεν δημοσιεύτηκαν ποτέ.
Στο site του Mουσείου της Νεας Υορκης μπορούμε να δούμε αρκετές από τις φώτος του,
ενώ το 2013 κυκλοφόρησε ένα βιβλίο με τίτλο «Stanley Kubrick at Look Magazine: Authorship and Genre in Photojournalism and Film» από τον Philippe D. Mather, το οποίο υπάρχει διαθέσιμο από το Amazon και αποτελεί το πληρέστερο που υπάρχει σχετικά με την περίοδό του ως φωτογράφου
____________________________________________
Κείμενο: Τόλης Χατζηγνατίου
The Soundtrack for writing this: Erik Satie - Gnossienne No. 1, 2, 3
____________________________________________
https://www.ifocus.gr/inspirations/cinema/153-i-fotografiki-enilikiosi-tou-stanley-kubrick#sigProId8e11455364