How long... How long must we sing this song...

Αυτό τον μήνα κλείνουν 33 χρόνια από την κυκλοφορία του War των U2. Το τρίτο, κατά σειρά, στούντιο άλμπουμ τής Ιρλανδέζικης μπάντας U2 είναι σίγουρα και το πιο γνωστό τους. Ειδικά οι φανατικοί υποστηριχτές τους, το κατατάσσουν ανάμεσα στα καλυτερά τους-αν όχι το καλύτερο της καριέρας τους.

Το τρίτο στούντιο άλμπουμ της Ιρλανδέζικης μπάντας U2 είναι σίγουρα και το πιο γνωστό τους, κλείνοντας αυτό τον μήνα 33 χρόνια από την κυκλοφορία του. Ειδικά, οι φανατικοί υποστηριχτές τής μπάντας το κατατάσσουν ανάμεσα στα καλύτερά τους-αν όχι το καλύτερο της καριέρας τους.

 

 

 

Πέρα από τη ποιοτική μουσική που μας χάρισαν οι U2, ειδικά στην πρώτη φάση της καριέρας τους, που επηρέασαν δεκάδες μουσικές μπάντες, αντίστοιχο ρόλο έπαιξαν και τα εξώφυλλα τους, τα οποία πάντα εξέφραζαν μέρος των έντονων πολιτικό-κοινωνικών ανησυχιών, που πάντα χαρακτήριζαν την μπάντα έως και σήμερα.

 

Για το άλμπουμ τους War, οι U2 χρησιμοποίησαν την εικόνα ενός παιδιού, η οποία και έγινε εμβληματική για διάφορους λόγους.

 

 

 

 

 

Η σχεδίαση του εξωφύλλου έγινε από τον Steve Averill, ενώ οι φωτογραφίες τής μπάντας που χρησιμοποιήθηκαν για το εσώφυλλο ήταν όλες του διάσημου φωτογράφου Anton Corbjin, o όποιος στην 40χρονη καριέρα του έχει φωτογραφίσει διάσημες μπάντες όπως Rolling Stones, Depeche Mode, Nirvana, Metallica.

 

Ωστόσο, για τη φωτογράφιση τού εξωφύλλου χρησιμοποιήθηκε μια φωτογραφία του Peter Rowen, ο οποίος είχε ξανά συνεργαστεί μαζί τους ποζάροντας και για το ντεμπούτο άλμπουμ τους Boy. Ο Peter ήταν ο μικρός αδερφός ενός φίλου του Bono, ο οποίος συχνά έρχονταν μαζί με τον αδερφό του και έκαναν παρέα με τον τραγουδιστή. Η πληρωμή του -κατά πολύ- πρόθυμου πιτσιρικά, δεν ήταν άλλη από μερικές μπάρες σοκολάτας.

 

 

Boy cover


Σε αντίθεση με το πανομοιότυπο Boy, η φωτογραφία ενός παιδιού με το μείγμα περηφάνιας και αθωότητας που το συνοδεύει, έρχονταν σε εντονότερο κοντράστ με τον τίτλο του άλμπουμ και έδινε πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα στη σημασία του. Ενώ, στο Boy η εικόνα είχε σκοπό να αποδώσει όλη την αθωότητα της ηλικίας, στην αντίστοιχη εικόνα του War, η έκφραση του παιδιού αποπνέει μια ανησυχία για την απώλεια αυτής της αθωότητας.

 

War cover


Τεχνικά η φωτογραφία είναι πολύ απλή, αλλά ταυτόχρονα, γεμάτη ατμόσφαιρα και αίσθημα, λόγω του μηνύματος που κουβαλούσε.

 

Έκτος από την επιλογή του ασπρόμαυρου (που είχε πιο έντονο κοντράστ σε σχέση με το Boy), η επιλογή του κάδρου είχε και αυτή τη σημασία της. Το κοντινό «μασκάρισμα» είχε σκοπό να επικεντρωθεί η προσοχή του θεατή, στην έντονη εκφραστική ματιά του παιδιoύ.

 

Επιπλέον, η επιλογή της γραμματοσειράς για τον τίτλο δεν είναι τυχαία, αλλά θυμίζει γραμματοσειρά που χρησιμοποιείτε για τις επικεφαλίδες σε εφημερίδες, είναι έντονα κόκκινη -που τονίζεται με το ασπρόμαυρο background- και η τοποθέτηση στοίχισης του τίτλου, βγάζει μία αίσθηση του σοβαρού και επείγοντος.

 

Μία αίσθηση που αντικατόπτριζε απόλυτα το κλίμα που κυμαίνονταν τα τραγούδια του δίσκου, δημιουργημένα για μια ,όχι τόσο εύκολη, κατανάλωση αλλά για μια διαμαρτυρία.

 

Με αυτό το άλμπουμ η μπάντα απέφυγε τις θρησκευτικές αναφορές του προηγούμενου τους δίσκου, October (που συνοδευόταν από ένα κοινότυπο και βαρετό εξώφυλλο) και επικεντρώθηκε όμως στις πολιτικές!

 

 

Νew Υear's Day single cover


Τραγούδια όπως το Sunday Bloody Sunday και New Year's Day έχουν χαρακτηριστεί έντονα για τη πολιτική τους διαμαρτυρία και το δέος της μπάντας μπροστά στα αιματηρά πολιτικά επεισόδια που συνέβησαν εκείνη τη χρονιά στην Β.Ιρλανδία και έδωσαν τον τόνο του ύφους του υπόλοιπου δίσκου. Ο σκοπός αυτών των τραγουδιών ήταν να εκφράσουν το έντρομο κλίμα του κόσμου για τη πολιτική κατάσταση και την επίπτωση που είχε αυτή στη ψυχή και το πνεύμα των ανθρώπων.

 

Όταν ο Bono, ρωτήθηκε, γι αυτή την επιλογή τους για εξώφυλλο, απάντησε ότι : «ʼντι να βάλουμε τανκς και όπλα στο εξώφυλλο, βάλαμε την εικόνα ενός παιδιού. Ο πόλεμος μπορεί να είναι και πνευματικός και συναισθηματικός. Δεν χρειάζεται να είναι πάντα με φυσικό τρόπο»

 

 

 

Ο 42χρόνος- πλέον φωτογράφος στο επαγγέλμα- Peter Rowen, ανάμεσα στα εξώφυλλα του Boy & War. 


Η αλήθεια είναι οτι πολλές φορές το να παραδώσεις το μήνυμα όχι με το πιο εμφανή τρόπο, μπορεί να βρεί πιο πολλούς παραλήπτες. Η φωτογραφία έχει αυτή τη δύναμη να μεταμορφώνει και να περνάει ιδέες, διαμαρτυρίες και μηνύματα μέσα απο αντιφατικές εικόνες και φόρμες, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση η εικόνα ενός μικρού παιδιού.

 

Για την ιστορία, η κυκλοφορία του άλμπουμ στη συντηρητική Αμερική κυκλοφόρησε με διαφορετικό εξώφυλλο, με το φόβο ό,τι η εικόνα ενός μικρού γυμνού παιδιού θα ενθάρρυνε την παιδοφιλία...

 

 

 

_____________________________________________________________

 

Κείμενο: Τόλης Χατζηγνατίου

The Soundtrack for writing this: U2 - War (1983)

Πρόσφατα Άρθρα

News (21 Φεβ 2019)

Παρουσιάζονται φωτογραφίες των σπουδαστών της σχολής φωτογραφίας FOCUS από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στα πλαίσια της συνεργασίας των δυο φορέων. Οι νέοι φωτογράφοι παρουσιάζουν ένα μικρό μέρος...

News (19 Φεβ 2019)

Το έργο του Βασίλη Καρκατσέλη στο πλαίσιο της ομαδικής έκθεσης 7+1 χωροΣυνθέσεις Τη ματιά του πάνω στο πως γεννιέται μια φωτογραφία, πως και κατά πόσο απεικονίζει την πραγματικότητα και ποια η...

News (18 Φεβ 2019)

Η Fujfjilm Hellas συμμετέχει στο λαμπρό φινάλε της έκθεσης “Ο Εθνικός Κήπος στις τέσσερις εποχές του χρόνου” με πλήρες πρόγραμμα καλλιτεχνικών showcases και παρουσίασης των κορυφαίων...

Photo Clubs (11 Φεβ 2019)

Η φωτογραφική ομάδα The PHOTO GANG ξεκίνησε διαδικτυακά πριν περίπου ένα χρόνο από τους ερασιτέχνες φωτογράφους Κωνσταντίνο Ευγενίδη και Γρηγόρη Βασιλειάδη.Η σκέψη μιας φωτογραφικής ομάδας με τα...

News (09 Φεβ 2019)

Το εργαστήρι «Τι στ’ αλήθεια φωτογραφίζω;» του Βασίλη Κάντα διερευνά την προβληματική γύρω από το «συνεχίζω να ελκύομαι από μια συγκεκριμένη φωτογραφία που έχω κάνει, για την οποία...

News (07 Φεβ 2019)

Την Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου στις 7μ.μ. ο Γιώργος Βογιατζάκης, ο Νικηφόρος Μανδηλαράς και η Χρύσα Σκοπελίτη θα παρουσιάσουν οι ίδιοι τη δουλειά τους στις συναντήσεις της Πέμπτης στην Ελληνοαμερικανική...

News (04 Φεβ 2019)

Η έκθεση αποτελεί επιστέγασμα σεμιναρίου με τον ίδιο τίτλο που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Κέντρο και παρέδωσε ο Πλάτων Ριβέλλης σε συνολικά 80 φωτογράφους το τετραήμερο 18-21 Μαΐου 2018 στους Δελφούς...

News (01 Φεβ 2019)

Την Παρασκευή 1η Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 20:00 η Leica Akademie Greece, εγκαινιάζει την έκθεση φωτογραφίας Φωτογραφικών Εφαρμογών. Ομάδα σπουδαστών της Leica Akademie Greece, για το μάθημα...

News (30 Ιαν 2019)

Το φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης Orange Water 4 παρουσιάζει τον Χανιώτη φωτογράφο στην ατομική του έκθεση «Ερμηνεύοντας τα Σύννεφα» με μία σειρά φωτογραφικών...

News (30 Ιαν 2019)

Πώς μπορεί να αποτυπωθεί φωτογραφικά ο εαυτός;  Ο εαυτός μας προσδιορίζεται από τις προσωπικές μας στιγμές, τον ιδιωτικό μας χώρο, την καθημερινή μας ρουτίνα, αυτά που αγαπάμε και εκείνα που...

News (29 Ιαν 2019)

Αριστοτέλης Σαρρηκώστας «ΖΗΝ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΣ»  – 40 ΧΡΟΝΙΑ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ | Παρουσίαση στο Μέγαρο Παλαιάς Βουλής Οι Εκδόσεις «Μένανδρος»και ο φωτορεπόρτερ του Associated...

News (29 Ιαν 2019)

Από τις 14 μέχρι και τις  28 Φεβρουαρίου η έκθεση "Shoot me now" θα κοσμεί τους τοίχους της γκαλερί Moρφές, η οποία διοργανώνεται από τα Μαθήματα Φωτογραφίας στο...