Η κύρια σκέψη του φωτογράφου πριν το κλικ είναι το περιεχόμενό της φωτογραφίας. Είτε είναι επαγγελματίας φωτογράφος είτε είναι ερασιτέχνης φωτογράφος, είτε είναι φιλαράκι που θέλει να απαθανατίσει την παρέα του. Ανεξάρτητα από το ρόλο του και τον στόχο του, το ερώτημα είναι το ίδιο: Τι θα βάλω μέσα στο κάδρο μου;

Κατά καιρούς έχω ακούσει πολλούς ορισμούς για το τι σημαίνει άρτιο κάδρο και έχω διαβάσει άλλους τόσους. Κάποιοι προσπαθούν να περιφράξουν το αποτέλεσμα, το τι πρέπει και το τι δεν πρέπει να περιέχει ένα φωτογραφικό κάδρο με στόχο να ορίσουν κανόνες που βοηθούν στην επίτευξή του ιδανικού. Οι κανόνες αυτοί είναι συνήθως αποτέλεσμα μελέτης κλασικών φωτογραφικών αριστουργημάτων από ειδικούς της τέχνης, που οδηγούν στον εντοπισμό κοινών χαρακτηριστικών των έργων. Όσο πιο δύσκολο είναι να εντοπίσεις αυτά τα κοινά χαρακτηριστικά και κυρίως όσο πιο δύσκολο είναι να τα εξηγήσεις, τόσο πιο εντυπωσιακοί είναι οι κανόνες με αποτέλεσμα να γίνονται πιο εύκολα αποδεκτοί από το ευρύ κοινό.

feloukas 45 preview squashed

Έτσι, τεμαχίσαμε το κάδρο σε τρία οριζόντια και τρία κάθετα τμήματα. Μετά ψάξαμε για εμφανείς ή υπονοούμενες γραμμές στη φόρμα που να συγκλίνουν κάπου και έτσι εξηγήσαμε την ένταση που αυτό το «κάπου» εκπέμπει εξαιτίας των συνιστωσών. Μετά είπαμε για τη θεωρεία των άκρων και αμέσως μετά είπαμε για την ισορροπία του κάδρου, αφού βέβαια πρώτα εξηγήσαμε τη σχέση των χρωμάτων και την ένταση της φόρμας. Γενικότερα μιλώντας είπαμε πολλούς ακόμα κανόνες, οι οποίοι διέπουν τα φωτογραφικά αριστουργήματα, τους οποίους δεν αμφισβητώ ως αποτέλεσμα μελετών αλλά τους οποίους αμφισβητώ ως μοναδικά συστατικά μια επιτυχημένης συνταγής.

Η εφαρμογή ενός κανόνα δεν συνεπάγεται το επιτυχημένο αποτέλεσμα. Γιατί η καλή φωτογραφία δεν γίνεται εύκολα. Γιατί η κατανόηση αυτών των κανόνων, του τρόπου που συνδέονται μεταξύ τους και του τρόπου ένταξής τους στο κάδρο μαζί με τις σκέψεις του φωτογράφου απαιτεί δουλειά και τριβή με το αντικείμενο, άρα απαιτεί περισσότερο χρόνο κατ’ ελάχιστο.

Ποιος κανόνας είναι ο σωστός και ποιος λάθος; Πώς επιλέγω τι κανόνα θα ακολουθήσω; Και τελικά, είναι εφικτό κατά τη διαδικασία της φωτογράφισης να ακολουθώ κανόνες; Όχι δεν είναι, αφού εκείνη την ώρα καλούμαι να δημιουργήσω. 'Αρα, οι κανόνες θα πρέπει εμμέσως να έχουν γίνει εκούσια διαδικασία, θα πρέπει να έχουν γίνει συνείδηση, γιατί αλλιώς θα γίνουν εμπόδιο που θα μειώσει τη δημιουργική διαδικασία.

feloukas 57 preview squashed

Εν κατακλείδι, οι κανόνες ή καλύτερα κάποιοι από τους κανόνες μπορεί να συγκατοικούν μέσα στο επιτυχημένο κάδρο αλλά δεν είναι αυτοί που ορίζουν το επιτυχημένο αποτέλεσμα. Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι κανόνες ενός άρτιου κάδρου είναι αναγκαίοι αλλά όχι ικανοί! Το συστατικό που λείπει είναι η ικανότητα και ο παλμός του δημιουργού.

Ενδεικτικά θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ότι άρτιο κάδρο είναι αυτό που μέσα στις 4 πλευρές του έχει καταφέρει να περικυκλώσει την ένταση του δημιουργού του. Άρτιο κάδρο είναι αυτό δεν λειτουργεί σαν πυροτέχνημα στα μάτια του θεατή. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που ο θεατής δεν το βαριέται την 3η μέρα. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που εντυπώνεται στο μυαλό του θεατή με την πρώτη ματιά. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που έχει καταφέρει να αποδώσει με επάρκεια την προσωπικότητα των αντικειμένων που παρουσιάζει εντός. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που δεν περιέχει περιττά στοιχεία. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που αυταπόδειχτα επιλέγει τα σωστά στοιχεία του. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που αφήνει χώρο στον θεατή να το αφομοιώσει με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, βάσει της προσωπικότητας και των εμπειριών του, χωρίς να είναι αποπνικτικά σαφές και συγκεκριμένο, χωρίς να σκοτώνει τη φαντασία του. Τελικά, πιστεύω ότι το άρτιο κάδρο είναι αυτό που φέρνει τις αισθήσεις μας στο σημείο κορεσμού, ούτε λίγο πριν, ούτε λίγο μετά. Ακριβώς εκεί που όταν κοιτάζεις τη φωτογραφία αισθάνεσαι πλήρης!

Πρόσφατα Άρθρα

News (19 Ιαν 2018)

Η Φωτογραφική Λέσχη Χίου παρουσιάζει τους Μιχάλη Μελαχροινούδη και την Γιούλη Τελλή σε μια συνάντηση Ποίησης και Φωτογραφίας. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν...

Art in Photography (19 Ιαν 2018)

Αναμνηστική φωτογραφία: Μνήμη και Τέχνη Η μεγάλη μόδα τής φωτογραφίας και οι ποικίλες εφαρμογές της έχουν προκαλέσει μια σύγχυση γύρω από την πραγματική της ταυτότητα. Όλες όμως οι παραφυάδες τής...

Photo Clubs (18 Ιαν 2018)

Η Φωτογραφική Ομάδα Καλαμάτας (Φ.Ο.ΚΑΛ) άρχισε να λειτουργεί επίσημα τον Ιανουάριο του 2017 με συντονιστή και δάσκαλο τον Νίκο Ηλιόπουλο, έχοντας ως βασικό κίνητρο την αγάπη για τη φωτογραφία και τη...

News (18 Ιαν 2018)

«Τόσο γρήγορα με ξεχάσατε;» γράφει με αγωνία ο εκτοπισμένος Αντώνης στους «αγαπητούς του γονείς».  Είναι δύσκολο πράμα η μνήμη.  Ακόμη δυσκολότερη η διατήρηση της.  Χρειάζεται...

News (18 Ιαν 2018)

Τη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2018 το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης συνεχίζει τις συναντήσεις του με τη παρουσίαση του φωτογραφικού έργου του Πέτρου Μήτκα, στο CAFE BAZAAR, Παπαμάρκου...

Presentation (17 Ιαν 2018)

Οι φωτογραφίες της Γαρυφαλιάς Δημοπούλου είναι ένας καθρέφτης της δικής της εσωτερικής αντανάκλασης. Για εμένα οι δικοί της καθρέφτες μετατρέπονται σε παράθυρα που βρίσκονται εκεί για να μας...

Agora (16 Ιαν 2018)

Μια σειρά εντυπωσιακών πορτρέτων που φανερώνουν την άγνωστη πλευρά του αυτόχθονα πληθυσμού της Σουηδίας που αναζητά ακόμα τη φωνή του. Ο Πρεσβευτής της Nikon στην Ευρώπη Joel Marklund μόλις...

Art in Photography (16 Ιαν 2018)

 -Πιστεύω στο μελλοντικό μετασχηματισμό των δύο φαινομενικά αντιφατικών καταστάσεων, του ονείρου και της πραγματικότητας, σε ένα είδος απόλυτης πραγματικότητας, του σουρεαλισμού. Αντρέ...

Editor's choice (16 Ιαν 2018)

Κεντρικές έννοιες του " 'Οταν (ξ)έχασα " είναι η απώλεια και η ανακάλυψη. Μία γυναίκα, η Ραχήλ, ξυπνά σε δωμάτιο κλινικής και δεν θυμάται. Ο γιατρός της ονομάζεται Γουάιλντ. Αρχίζει ένα μεταξύ τους...

Workshops (15 Ιαν 2018)

Σειρά 7 διαλέξεων στο πλαίσιο του σεμιναρίου ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ, στην οποία οι εισηγητές θα ασχοληθούν με αυτό που αποκαλείται (απροβλημάτιστα...

Editor's choice (13 Ιαν 2018)

Ποτέ δε θα μπορούσα να φανταστώ πόσο μεγαλειώδες είναι να γίνεσαι μάνα, αλλά και πόσο οδυνηρό συνάμα. Ποτέ, αν δεν ήταν στη μοίρα μου να γνωρίσω σε βάθος τη μοναξιά. Εκείνη από την οποία είναι...

News (13 Ιαν 2018)

Η φωτογραφική ομάδα art8 του Παραδοσιακού Καλλιτεχνικού Εργαστηρίου Αγρινίου έχει τη τιμή να σας προσκαλέσει στη διάλεξη του κ. Ερμή Κασάπη, το Σάββατο 20 Ιανουαρίου 2018 και ώρα 17:30, στο χώρο του...