Ξεκίνησα να κάνω φωτογραφία αναζητώντας το εντυπωσιακό. Αυτό σαγήνευε τα μάτια μου τον πρώτο καιρό, όταν ακόμα οι γνώσεις μου επάνω στη φωτογραφία ήταν λιγότερες από μηδενικές. Το κύριο συστατικό της φωτογραφίας που λειτουργούσε δυναμικά και με πειθώ στην σκέψη μου ήταν το χρώμα. Αργότερα «με έμαθαν» ότι το χρώμα είναι ένα δύσκολο στοιχείο της φωτογραφίας, κυρίως αναφερόμενοι στην καλλιτεχνική φωτογραφία, αφού την κάνει ρεαλιστική ενώ ταυτόχρονα προσθέτει ένα ακόμα βαθμό δυσκολίας, αυτό του συνδυασμού των χρωμάτων. Ωστόσο, τα έντονα χρώματα έκλεβαν την παράσταση. Επίσης, οι γεμάτες με άπειρα αντικείμενα φωτογραφίες με έκαναν να τις κοιτάζω περισσότερο.

feloukas2 ifocus

Με τον καιρό να περνάει και τις λήψεις να συνεχίζονται άρχισα να βρίσκομαι αντιμέτωπος με τις πρώτες μου προσπάθειες, αρκετές από τις οποίες με κούραζαν, τόσο ως αποτέλεσμα όσο και ως διαδικασία. Τα έντονα χρώματα δεν μου έδιναν πια κάτι αφού το μάτι είχε χορτάσει και κυρίως είχε συνειδητοποιήσει ότι τα δυνατά χρώματα προκύπτουν πολύ εύκολα με τη βοήθεια της τεχνολογίας. Η πανσπερμία αντικειμένων και ανθρώπων εντός της φωτογραφίας, επίσης με κούραζε, αφού το μάτι μου χτυπούσε από αντικείμενο σε αντικείμενο και από άνθρωπο σε άνθρωπο χωρίς να μπορώ να εστιάσω κάπου.

Κάτι τέτοιες στιγμές, που βρίσκεσαι μπροστά σε σταυροδρόμι, αναγκάζεσαι να σκεφτείς. Η ανάγκη να πάρεις απόφαση για το δρόμο που θα ακολουθήσεις σε συνδυασμό με τη διαύγεια της στιγμής και την πνευματική ευεξία μπορούν να σε οδηγήσουν από το απόλυτο τίποτα μέχρι το μέγιστο δημιουργικό αποτέλεσμα. Η δημιουργία που χάνεται μέσα από την καθημερινή συνήθεια των ενεργειών μας, τη ρουτίνα, ξεπετάγεται ξανά ως αποτέλεσμα ανάγκης. Εκεί ακριβώς, μας δίνεται η ευκαιρία να πετύχουμε κάτι άλλο. Κάτι διαφορετικό.

Σε μια τέτοια στιγμή αποφάσισα να γυρίσω τη ματιά μου προς τα πίσω. Να επανεξετάσω την πεπατημένη και να κοιτάξω για εναλλακτικά μονοπάτια. Και έτσι είδα κατάματα την απλότητα. Και όχι μόνο την είδα αλλά τη δοκίμασα.

feloukas3 ifocus

Τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά. Διαπίστωσα ότι η απλότητα στο περιεχόμενο του κάδρου ενίσχυε τον βαθμό αποδοχής της φωτογραφίας από τον θεατή. Τα λιγοστά στοιχεία που περιλαμβάνει το κάδρο γίνονται πιο εύκολα αντιληπτά. Η σχέση μεταξύ τους είναι ευδιάκριτη. Η φαντασία του θεατή καλείται να δομήσει την ιστορία της πάνω σε λιγότερα ερεθίσματα, άρα ολόκληρη η διαδικασία κατανόησης γίνεται καταρχήν πιο εύκολη και κατά δεύτερον και σημαντικότερο γίνεται πιο ελεύθερη. Ελεύθερη γιατί τα λιγοστά στοιχεία του κάδρου επιτρέπουν περισσότερες ερμηνείες.

Ένα άλλο στοιχείο του απλού κάδρου είναι ότι λειτουργεί εμφατικά στο ένα επιλεγμένο κεντρικό του στοιχείο. Απογυμνώνοντας το περιβάλλον από ερεθίσματα, ο θεατής επικεντρώνεται στο μοναδικό βασικό αντικείμενο που παρουσιάζεται. Σε αυτό θα περιπλανηθεί με όλη του την δύναμη εξερευνώντας την πιο μικρή του λεπτομέρεια και ίσως να είναι αυτή η μικρή λεπτομέρεια που τελικά θα κρίνει το αποτέλεσμα.

Τέλος, όταν μια φωτογραφία είναι απλή τότε είναι πιο δύσκολο να την βαρεθείς γιατί δεν σε κουράζει. Αν αυτό που βλέπεις σου αρέσει τότε δεν θα σε κουράσει ποτέ, αφού δεν έχει τη δύναμη να σε κουράσει, ελλείψει του θορύβου και απουσίας του έμμεσου βάρους των αντικειμένων. Πάντα θα είναι το σημείο που θα ακουμπάς το βλέμμα σου για να το ξεκουράσεις, για να ταξιδέψεις τη σκέψη σου, για να φύγεις για λίγο από την πραγματικότητα. Αν δε, η εικόνα είναι αρκετά αφηρημένη, τότε ενδέχεται να σε ταξιδέψει τόσο μακριά, που η επαναφορά στην πραγματικότητα να είναι δύσκολη και καταπιεστική.

Μα αλήθεια, αυτό δεν είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό της επιτυχίας ενός έργου τέχνης;

Πρόσφατα Άρθρα

News (19 Απρ 2018)

Συνοδοιπόροι σε ένα μοναδικό ταξίδι στο χρόνο, ξεκινήσαμε τέσσερις φωτογράφοι ενώνοντας τις φωτογραφίες μας από πέντε τόπους στους οποίους βρίσκονται τα πρώτα λεπροκομεία στην Ελλάδα.  Η λέπρα...

News (16 Απρ 2018)

Τα Μαθήματα Φωτογραφίας Ρεθύμνου σε συνεργασία με τον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Χανίων διοργανώνει έκθεση φωτογραφίας με θέμα : "without limits?". Η συγκεκριμένη έκθεση είχε εκτεθεί πέρυσι στο Ρέθυμνο και...

News (16 Απρ 2018)

Διοργανώνεται στην Αθήνα για πρώτη φορά το Athens Photo Scratch στις 26 Απριλίου, 6-10μμ στον πολυχώρο Βρυσάκι στην Πλάκα  Στο 1ο Athens Photo Scratch έξι φωτογράφοι θα παρουσιάσουν στο κοινό...

News (10 Απρ 2018)

Την Τρίτη 17 Απριλίου του 2018 στις 7.30 μ.μ., εγκαινιάζεται η έκθεση φωτογραφίας «Μια χώρα για όλα τα μάτια» τoυ Βασίλη Κολτούκη Στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών εγκαινιάζεται ...

News (05 Απρ 2018)

Η Πρώτη Ομαδική Έκθεση Φωτογραφίας από την κοινότητα του iFocus.gr. Η υπόθεση δεν είναι απλή, δεν είναι καθόλου απλή, δεν θα μπορούσε να είναι, ειδικά όταν η «μέλαινα χολή» κοντοζυγώνει...

News (30 Μαρ 2018)

Ατομική έκθεση φωτογραφίας του Aydin Sadikhov  “Baku: The city where Tradition meets with the Modern” Η Blank Wall Gallery φιλοξενεί την πρώτη ατομική έκθεση του φωτογράφου από το...

Interviews (26 Μαρ 2018)

Η φωτογραφία είναι ο πόνος, η οδύνη, η δυστυχία της δημιουργίας η οποία μας φέρνει κοντά στο θεό και μας θυμίζει τον θάνατό μας. Φωτογραφία εξωφύλλου Παρθένα Χαριστέα & φωτογραφία...

Agora (23 Μαρ 2018)

- Η Nikon προσφέρει “CASHBACK” με άμεση επιστροφή χρημάτων έως €300 σε αγορά συγκεκριμένων φωτογραφικών μηχανών σε επιλεγμένα καταστήματα. Η προσφορά ισχύει από 23.03.2018 έως και...

News (20 Μαρ 2018)

Ο φωτογράφος προτείνει μια άλλοτε ζοφερά σκοτεινή και άλλοτε ερωτική και ανατρεπτική θέαση του κόσμου γύρω μας. Στην έκθεση παρουσιάζονται συνθέσεις φωτογραφικές συνθέσεις μέσα από την...

News (20 Μαρ 2018)

Διεθνής Διαγωνισμός Φωτογραφίας / Έκθεση Subject / Θέμα Tradition / Παράδοση Depicting intangible cultural heritage through a contemporary photographic view Αποτυπώνοντας την άυλη πολιτιστική...

News (19 Μαρ 2018)

Η έκθεση ‘’Μορφές και Σκηνές από το Θέατρο’’ του Κώστα Ορδόλη αποτελεί μία ειδική επιλογή από τις χιλιάδες λήψεις που έχει κάνει φωτογραφίζοντας θεατρικές παραστάσεις περισσότερο από 25...

Workshops (19 Μαρ 2018)

Ένα σεμινάριο ολιστικής προσέγγισης της φωτογραφικής διαδικασίας, που επικεντρώνεται στην φωτογραφία τοπίου. Όταν λέμε ‘ολιστική’ εννοούμε μια προσέγγιση που εκτός της διανοητικής, δίνει έμφαση στην...