Από το 1927 και μέχρι την πτώση του κουμουνισμού, το Ρωσικό περιοδικό φωτογραφίας Soviet Photo κατάφερε να απαθανατίσει ιστορικά γεγονότα και τη ζω στην πρώην Σοβιετική Ένωση μέσα στη διάρκεια 7 δεκαετιών.
Η ιστορία της Σοβιετικής Ένωσης μέσα απο τις φωτογραφίες του Soviet Photo
Από το 1927 και μέχρι την πτώση του κουμουνισμού, το Ρωσικό περιοδικό φωτογραφίας Soviet Photo κατάφερε να απαθανατίσει ιστορικά γεγονότα και τη ζωή, στην πρώην Σοβιετική Ένωση μέσα στη διάρκεια 7 δεκαετιών. Το Soviet Photo (Sovetskoe Foto) ήταν το μόνο περιοδικό γύρω από τη φωτογραφία που απευθυνόταν τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ερασιτέχνες. Όπως κάθε άλλη έντυπη έκδοση, ήταν πολιτικοποιημένο και μοχλός της κουμουνιστικής προπαγάνδας.
Φυσικά, όπως όλα τα έντυπα εκείνης της εποχής, τα κείμενα και οι φωτογραφίες λογοκρίνονταν και υπηρετούσαν ένα σκοπό, να αναδείξουν το μεγαλείο της Σοβιετικής Ένωσης, τη Σοβιετική κυβέρνηση και την εργατική τάξη της χώρας.
Πλέον έχει αποκτήσει τεράστια ιστορική σημασία, μιας και αποτυπώνει τη ζωή εκέινη την εποχή και είναι πολλοί οι λάτρεις της φωτογραφίας, που ψάχνουν και συλλέγουν αυτά τα τεύχη.
Το 2015 διοργανώθηκε μια έκθεση φωτογραφίας στο «Lumiere Centre for Photography» στη Μόσχα προς τιμήν του περιδικού, με τυπωμένες φωτογραφίες από όλα αυτά τα χρόνια κυκλοφορίας του.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
1927, ʼστεγοι κάνουν μπάνιο.Φωτογραφία από τον φωτογράφο Arkady Shaikhet. O Arkady γεννήθηκε το 1898 και ήταν μόνο 19 χρόνων όταν έγινε η Ρώσικη επανάσταση. Μετά την υπηρεσία του στον πόλεμο, δημιούργησε το περιοδικό Soviet Photo το 1927 με σκοπό μια πιο καλλιτεχνική ματιά από το να καταγράψει την άνοδο της Σοβιετικής ένωσης.
1930, Διαγώνιες λήψεις και τολμηρά κροπαρίσματα είναι μερικά απο τα χαρακτηριστικά μίας φωτογραφικής ομάδας με την ονομασία October. Το μότο τους ήταν «Οι καινούριοι καιροί απαιτούν νέες φόρμες»
1937, ο φωτογράφος Boris Ignatovich δείχνει τη μεταφορά της φωτογραφίας σιγά σιγά σε πιο ρεαλιστικά θέματα, που είχαν σκοπό όχι μόνο να περιγράψουν την πραγματικότητα αλλά να δείξουν την ιδεολογία του κουμουνισμού.
1939, ο Alexander Khlebnokov ήταν από τους πρώτους φωτογράφους Still Life στη χώρα. Αυτή η φωτογραφία με τα αυγά είναι από τις πολλές που είχε τραβήξει τη δεκαετία του 30, με αντικείμενα από το σπίτι του.
1944, κι ο πόλεμος έχει, ήδη, ξεσπάσει. Οι φωτορεπόρτερ υπηρετούσαν κι αυτοί τη μητέρα Ρωσία. Σ αυτή τη φωτογραφία του Anatoli Egorov, ο οποίος τραυματίστηκε κατά τη διάρκεια της λήψης, καταγράφει χαρακτηριστικά το κλίμα του πολέμου.
1945, ο φωτογράφος George Petrusov απαθανατίζει τους πανηγυρισμούς του πλήθους για το τέλος του πολέμου.
1960, ο Anatoly Khrupov είχε αναλάβει να απαθανατίζει τα επιτεύγματα της Σοβιετικής επιστήμης. Εδώ είναι μια φωτογραφία από το Vinius Πανεπιστήμειο στη Λιθουανία, ενός τεχνικού εν ώρας εργασίας.
1961, και το ποτραίτο του συνθέτη Dmitry Shostakovich. O φωτογράφος Vsevolod Tarasevich αντί να τραβήξει μια ποζαρισμένη λήψη, προτίμησε να απαθανατίσει τον συνθέτη στο μέρος που ξεκουράζονταν πριν τις παραστάσεις του.
1963, μέσα σε 38 μέρες ο Fidel Castro ταξίδεψε σε όλη τη Σοβιετική Ένωση. Η παραμονή του δημοσιεύτηκε ευρέως σε όλο τον Σοβιετικό τύπο. Φώτο απο τον Vasily Egorov.
1973, και ο φωτογράφος Alexander Abaza πειραματίζεται πάνω στη φόρμα και την αφαίρεση, με το κολάζ 4 διαφορετικών αθλητών.
1976, ο Λιθουανός φωτογράφος Vitaly Buturin εμφανίζεται συχνά στο περιοδικό με τα σουρεαλιστικά φωτο-μοντάζ του. Αυτή η φωτογραφία είναι από τη σειρά «Ιστορίες της θάλασσας»
1983, πίσω στα παρασκήνια στο θέατρο Bolshoi. Τραβηγμένη από τον Vladimir Vytkin από μια σειρά που ήταν υποψήφια στα Press Photo Awards της χώρας του.
Περισσότερες Πληροφορίες: http://www.lumiere.ru/exhibitions/archive/id-170/
__________________________________________________________________________
Κείμενο: Τόλης Χατζηγνατίου
The Soundtrack for writing this: Gurdjieff And De Hartmann - Songs of Sayyids and Dervishes