Ένας σπουδαίος φωτογράφος, ένας ζωντανός μύθος, ένας ποιητής της φωτογραφίας επισκέπτεται τη χώρα μας, έπειτα από κάλεσμα του διαδικτυακού περιοδικού iFocus.gr με σκοπό να δώσει τα φώτα του και τις γνώσεις του. Έχουμε τη χαρά και την τιμή να τον φιλοξενούμε στην iFocus Gallery και στην Αθήνα για 5 μέρες. Στο πλαίσιο της οργάνωσης του σεμιναρίου πραγματοποιήθηκε ο παρακάτω διάλογος. Εδώ, παραθέτουμε την ελληνική εκδοχή.Τον ευχαριστούμε πολύ!

Δ: Καλωσορίσατε στο www.iFocus.gr. Ανυπομονούμε να σας συναντήσουμε στην iFocus Gallery στο πενταήμερο σεμινάριο (6 Ιουνίου με 10 Ιουνίου). Παρακαλούμε μοιραστείτε μαζί μας το πώς ξεκινήσατε και τι χρειάστηκε για να τελειοποιηθείτε ως φωτογράφος. Τι ήταν το σημαντικότερο για εσάς, το ταλέντο ή η σκληρή δουλειά;

Ούτε το ταλέντο, ούτε η σκληρή δουλειά, αλλά κάποιου είδους μαγεία με την οποία κατάφερα να συνδεθώ. Όταν ξεκίνησα, οι φωτογράφοι εμφάνιζαν και εκτύπωναν μόνοι τους τη δουλειά τους. Εκεί, στο σκοτεινό θάλαμο, κάτω από τη κόκκινη λάμπα, με το λευκό χαρτί να επιπλέει στο δοχείο με το υγρό εμφάνισης, να εμφανίζεται σιγά-σιγά η εικόνα. Και για πρώτη φορά, βλέπεις το αποτέλεσμα, από τη στιγμή που πατάς το κουμπί μέχρι τη τελική στιγμή περνάει χρόνος, και αυτό σε κρατάει σε αγωνία. Επίσης, θα πρέπει να θυμάσαι όλα τα τεχνικά μυστικά που πρέπει να αξιοποιήσεις, να προσθέσεις τα διάφορα χημικά υγρά με τη σωστή σειρά από δοχείο σε δοχείο: εμφανίζεις, εκτυπώνεις, ξαναεμφανίζεις, πλένεις, στεγνώνεις. Όλη αυτή η καλλιτεχνική τελετουργία δημιουργεί μια καλλιτεχνική απόλαυση και ένα σημείο αναφοράς. Η δική σου δεξιοτεχνία, το πάθος για πειραματισμούς, η τελειομανία, οδηγούσε στο ένα ή στο άλλο αποτέλεσμα. Αποκτάς εμπειρία και πάντα προχωράς μπροστά. Για αυτό το λόγο δεν θα χρησιμοποιούσα τις λέξεις ταλέντο και σκληρή δουλειά. Αναμφίβολα σε αυτή τη διαδικασία μπορείς να βρεις και τα δύο, αλλά η καταλληλότερη λέξη είναι το πάθος. 

3 Pinkhassov iFocus.gr

Δ: Κάνετε συνέχεια επαγγελματικά ταξίδια, επισκέπτεστε πολλές χώρες και πόλεις όπου συναντάτε διαφορετικούς ανθρώπους και κουλτούρες. Από τη στιγμή που είναι η πρώτη σας επίσκεψη στην Αθήνα, μπορείτε να διατυπώσετε τους όρους και τις προϋποθέσεις για τους συμμετέχοντες; 

Σε γενικές γραμμές, δεν χρειάζεται προσπάθειες και γνώσεις. Σε αντίθεση με τα άλλα σχολεία, όπου οι τεχνικές γνώσεις είναι απαραίτητες, οι προϋποθέσεις που ορίζω είναι…είναι η ανυπαρξία τους. Η σύγχρονη κάμερα τα ξέρει όλα καλύτερα από εσένα. Οι γνώσεις σου μπορούν μόνο να σταθούν εμπόδιο από το να σου απονεμηθεί το τρόπαιο. Το μόνο που χρειάζεσαι είναι να την πιστέψεις. Μου φαίνεται ότι σήμερα, (τουλάχιστον αυτό επιδιώκω), είναι πιο σημαντικό να είσαι ερασιτέχνης παρά επαγγελματίας. Ο επαγγελματισμός δημιουργεί κάποιο τεχνικό μπλέξιμο. Βάζω όλες τις ρυθμίσεις μου στο αυτόματο: το διάφραγμα του φακού, ταχύτητα κλείστρου, βάθος πεδίου, αυτόματη εστίαση, τα πάντα τα διαχειρίζεται η σύγχρονη κάμερα. Το μόνο που μένει για εσένα είναι να παρατηρείς και να αποδεχτείς τις προτάσεις της με το πάτημα του κουμπιού. Δεν πρέπει να φοβάσαι να τα δοκιμάσεις όλα. Αυτό δεν είναι φιλμ, η προσπάθεια δεν σου κοστίζει τίποτα. Η αξία έγκειται σε κάτι νέο, βρίσκεται τυχαία, μια έκπληξη, για αυτό το λόγο η εμπειρία και ο επαγγελματισμός μπορούν να σταθούν εμπόδιο. Ακριβώς το αντίθετο: καλύτερα να πας εκεί που δεν έχεις πάει ποτέ. Όλες οι γνώσεις, εκτός από μία, είναι προκαταλήψεις. Τώρα θα με ρωτήσετε «και ποια είναι αυτή η μία γνώση που δεν είναι προκατάληψη;». Σε αυτό θα απαντήσω με το ακόλουθο, ένα πράγμα ξέρω, ότι δεν ξέρω τίποτα. Πρέπει να μάθετε να μη ξέρετε τίποτα, να μη εύχεστε τίποτα, να μη επιδιώκετε τίποτα αλλά να περιμένετε κενοί και να κυνηγάτε μόνο αυτό που θα εμφανιστεί ξαφνικά. Όλες οι γνώσεις σας είναι στη πραγματικότητα μέθοδοι. Ο Cartier-Bresson παρομοίασε κάποτε τον φωτογράφο με γάτα. Πρέπει να προκαλέσετε στον εαυτό σας αυτή την πρωτόγονη αντίδραση του κυνηγού και ταυτόχρονα να παραμένετε κενοί, να είστε σε κατάσταση ζεν. Στιγμιαία αντίδραση σε ότι θα σας προσφέρει η ζωή. Πρέπει να αντιδράσετε σαν παιδί, σαν ζώο, μην αμφιβάλετε για τον εαυτό σας. Μη φοβάστε τίποτα, αντιδράστε με πρωτόγονη αντίδραση και σας διαβεβαιώνω ότι το αποτέλεσμα δεν θα είναι απλοϊκό τελικά. Για αυτό το λόγο ο ιδανικός μαθητής στη μάστερ τάξη μου είναι ένα άτομο το οποίο δεν αντιστέκεται στις εκπλήξεις, δεν λέει: «Θέλω αυτό και δεν θέλω το άλλο»

Το πείσμα και οι φιλοδοξίες είναι οι χειρότεροι εχθροί και συχνά οι επαγγελματίες φωτογράφοι που διακατέχονται από αυτοπεποίθηση έχουν μολυνθεί από αυτή. 

004 gueorgui pinkhassov iFocus.gr

Δ.  Τι σημαίνει για εσάς η φωτογραφία δρόμου;

Για μένα η φωτογραφία δρόμου είναι η φωτογραφία που τραβιέται στο δρόμο, σε κτήριο ή σε ανοικτό χώρο, σε φυσικό περιβάλλον, χωρίς χειραγώγηση, χωρίς στησίματα. Αυτή μπορεί να είναι φωτογραφία ντοκουμέντο που απεικονίζει μια αποφασιστική στιγμή σε κάποιο γεγονός, όπου φάσεις όλων των αντικειμένων στο κάδρο έχουν ενδιαφέρον, αλλά μπορεί να είναι μια φωτογραφία χωρίς συγκεκριμένο αντικείμενο, πεζά και μη αξιοσημείωτα μέρη, αλλά να παρουσιάζεται με ένα μη προβλέψιμο τρόπο και να έχει ασυνήθιστη σύνθεση, αυτό που σκοπεύω να ποστάρω στο Instagram. Μεταφορικά μιλώντας, μπορεί να χαρακτηριστεί ποιητική φωτογραφία. Η ποίηση εδώ βρίσκεται στις μεταφορές, στον ειδικό οπτικό ρυθμό, σε κάποιου είδους  μυστικισμό. Δεν είναι αντιληπτό με την πρώτη τι βρίσκεται εκεί, αλλά όλα τα αντικείμενα είναι πραγματικά αληθινά, όχι αφηρημένα αλλά παρόλα αυτά αναγνωρίσιμα. Αυτό μπορεί να είναι ψάξιμο του σχήματος και του ρυθμού της γραμμής. Είναι αποδεκτό για τη φωτογραφία να μην έχει αφήγημα ή ιστορία. Η πληροφορία σχετικά με το γεγονός απλά πιάνεται στιγμιαία από συγκεκριμένο χώρο και χρόνο και κατέχει ένα συγκεκριμένο ρυθμό. Όλα αυτά για μένα αντιπροσωπεύουν τη φωτογραφία του δρόμου. 

4 Pinkhassov iFocus.gr

Δ. Είστε ένας, διεθνώς, αναγνωρισμένος φωτογράφος, ένας master φωτογράφος. Έχετε άγχος για το επόμενο πρότζεκτ σας;  Ανησυχείτε ότι τελικά, ίσως, να μην έχει τόσο υψηλό επίπεδο και απήχηση όπως και τα προηγούμενα; Ή με το να είστε σε τόσο υψηλό επίπεδο βυθίζεστε στη δουλειά, αδιαφορώντας για το άγχος; 

Ας ξεκινήσουμε λέγοντας ότι ποτέ στη ζωή μου δεν είχα κάποιο πρότζεκτ, είχα αναθέσεις εργασίας. Κατά τις τελευταίες μου αναθέσεις, συνήθως μου δίνονταν πλήρεις ελευθερίες. Ο πελάτης αναγνώριζε ότι δε πρόκειται να παρουσιάσω τις προκαταλήψεις και τις επιθυμίες του. Μου προτείνει κάποιες περιοχές, κάποιους χώρους, κάποια αντικείμενα και περιμένει από εμένα κάποιο αναπάντεχο αποτέλεσμα. Το αποτέλεσμα δεν είναι αναπάντεχο μόνο για τον πελάτη, αλλά και για μένα. Ούτε εγώ ο ίδιος ξέρω τι θα προκύψει, αλλά πάντα ενδιαφέρομαι να βιώσω το καλλιτεχνικό πάθος. Μου φαίνεται ότι ούτε ο Cartier-Bresson έκανε κάποιο πρότζεκτ, αλλά όπως και εγώ πήρε αναθέσεις, και μόνο κατοπινά, μονάχος ή μαζί με κάποιον άλλον ανέπτυξε ένα πρότζεκτ βασισμένο σε υπάρχοντα αποτελέσματα. Συνήθως τραβάς φωτογραφίες σε απίθανα τεράστιες ποσότητες. Για μένα χρήσιμες είναι όχι περισσότερο από το 1%, αυτό σημάνει 10 φωτογραφίες από τις 1000, ίσως και λιγότερες. Όταν δουλεύω τραβάω φωτογραφίες ασταμάτητα.  Όχι διότι πρέπει να βγάλω φωτογραφίες, αλλά σε κάθε δευτερόλεπτο μια νέα υπόθεση εμφανίζεται, κοίτα εδώ, κάτι διακρίνω, ας προσπαθήσω. Υπάρχει ένα σημείο αφετηρίας από το οποίο ξεκινάς και συνεχίζεις παρακάτω, σχηματίζοντας, αλλάζοντας, διορθώνοντας. Μπορείτε να δείτε αυτή τη διαδικασία στις σελίδες του Cartier-Bresson. Είναι απίστευτα ενδιαφέρον να δεις διεθνώς αναγνωρισμένες εικόνες, που έχουν γίνει θρυλικές, και φωτογραφίες που τραβήχτηκαν πριν από αυτές ως προαίσθημα, πρόγευση, κίνηση προς την εικόνα, και μετέπειτα οι φωτογραφίες που τραβήχτηκαν μετά, όταν ο φωτογράφος σκέφτηκε ότι κάτι άλλο μπορεί να συμβεί. Δεν ξέρεις τίποτα από την αρχή και εδώ έγκειται η πεμπτουσία της φύσης της δημιουργίας στη φωτογραφία, όπως άλλωστε και στη ζωή. Η φωτογραφία είναι όπως το μοντέλο συμπεριφοράς σε μικρογραφία. Χάρη σε αυτή τη διαδικασία και στη ζωή είμαστε πιο προσεκτικοί και ατρόμητοι στους πειραματισμούς. Το άτομο το οποίο το δοκίμασε, δεν θα αρνηθεί ποτέ αυτό τον τρόπο ζωής. Για να απαντήσω στην ερώτηση σας: δεν σκέφτομαι καθόλου τα αποτελέσματα, αν θα πρέπει να βγει καλά ή όχι δεν αποτελεί για μένα κριτήριο. Εδώ όλα περιστρέφονται γύρω από τα ενδιαφέροντα σου, τα πάθη σου και τίποτα άλλο, αλλά και τη διαδικασία. Πιο συγκεκριμένα, τη δημιουργική διαδικασία. Ζεις μέσα σε αυτή και δεν θυμάσαι τι τράβηξες, δεν έχεις ιδέα τι πρόκειται να τραβήξεις, απλά το ζεις και αυτό είναι όλο. 

pinkhassov 3 iFocus

Δ. Τι θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες μας και στους συμμετέχοντες στο σεμινάριο καθώς και στους θαυμαστές σας σε όλο τον κόσμο σχετικά με την εξέλιξη στη φωτογραφία δρόμου και το μέλλον της σύγχρονης φωτογραφίας γενικότερα; 

Μου φαίνεται ότι η αξία της φωτογραφίας είναι αναμφισβήτητη. Όχι της εμπορικής μοναδικότητας, η οποία είναι χαρακτηριστική στις vintage φωτογραφίες, μόνο μια εικόνα και δεύτερη δεν υπάρχει, αυτό είναι το λιγότερο που με απασχολεί. Η μοναδικότητα έγκειται στην ανικανότητα να πράξεις την αναπαραγωγή. Ο χρόνος περνάει, το γεγονός αυτό δεν πρόκειται να επαναληφθεί, αλλά η φωτογραφία θα υπάρχει για πάντα. Η φωτογραφία του δρόμου είναι σαν το ρεπορτάζ, ένα γεγονός που η αξία του βρίσκεται στο να αιχμαλωτίζεις τη στιγμή. Τύχη δεν είναι μόνο το να βρίσκεσαι τη κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος, αλλά και το να βρεις το μοναδικό μέρος στο χώρο και να αιχμαλωτίσεις τη στιγμή.  Για μένα η πρωταρχική δραστηριότητα της φωτογραφίας είναι να γίνει αυτόπτης μάρτυρας. Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η εικόνα είναι απλή, κυβερνάται από τους νόμους της οπτικής αρμονίας. Για αυτό το λόγο για μένα η γεωμετρία φέρει το ίδιο ειδικό βάρος. Η φωτογραφία πρέπει να έχει την κουλτούρα, διότι η αρμονία είναι οπτικό αξιακό σύστημα. Ακόμα περισσότερο, η φωτογραφία δεν είναι φωτογραφία από μόνη της αλλά μια μορφή που χρησιμοποιείται από καλλιτέχνες και επιστήμονες. Ο στόχος όλων των ανθρώπινων δραστηριοτήτων είναι να διατηρήσει, να αφήσει για τις μελλοντικές γενιές, τις μνήμες για μας και το περιβάλλον μας. Χωρίς αμφιβολία, η αξία της φωτογραφίας έγκειται στη μοναδικότητα της, αλλά επίσης ανέφερα ότι η διαδικασία είναι για μένα σημαντική και για αυτό το λόγο η φωτογράφηση είναι ένα παιχνίδι κανόνων, τους οποίους ο καθένας δημιουργεί για τον εαυτό του. Για μένα ο καλλιτέχνης θα πρέπει να αδιαφορεί για τα χρήματα και τη δόξα κατά τη φωτογράφηση, δεν πρέπει να σκέφτεστε τις εκθέσεις φωτογραφίας, τα βιβλία ή τους πελάτες στους οποίους θα πουλήσετε τις φωτογραφίες ή τη τιμή πώλησης. Μόνο τότε, όταν έχει είδη δημιουργηθεί μπορεί να αποκτήσει μια φωτογραφία εμπορική αξία. Αλλά όπως είπε και ο Α.Σ. Πούσκιν σχετικά με τη ποίηση «Δεν μπορείς να πουλήσεις μια έμπνευση, αλλά μπορείς να πουλήσεις  ένα χειρόγραφο».

 

Πρόσφατα Άρθρα

News (17 Οκτ 2018)

Η ελληνική αποστολή του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης IOM Greece με την ευγενική χορηγία της εταιρίας ΔΕΛΤΑ διοργανώνει στο Museum of Cycladic Art τη φωτογραφική έκθεση “Light on the move” με...

News (03 Οκτ 2018)

Το εργαστήριο αφορά στο σχεδιασμό, την οργάνωση, την παραγωγή εικόνων, το editing και την υλοποίηση μιας φωτογραφικής εργασίας. Απευθύνεται σε φωτογράφους με ανάλογη εμπειρία. Απαιτούνται οι...

News (28 Σεπ 2018)

Ο Εθνικός Κήπος, το πιο δημοφιλές σημείο του Αττικού πρασίνου στην καρδιά της πρωτεύουσας, γίνεται πηγή έμπνευσης για τους λάτρεις της φωτογραφίας, στο διαγωνισμό “Ο Εθνικός Κήπος στις 4 εποχές του...

News (28 Σεπ 2018)

Η έκθεση παρουσιάζει τρία έργα που τοποθετούν τον άξονα της συζήτησης στον τρόπο με τον οποίο «βιώνουμε» –εξ αποστάσεως– την προσφυγική/μεταναστευτική κρίση, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το ζήτημα του...

News (26 Σεπ 2018)

Γνωρίστε ενδιαφέρουσες  φωτογραφικές εργασίες, παράξτε φωτογραφίες, μοιραστείτε τις γνώσεις σας και συνεισφέρετε με τις εικόνες σας συνεργαζόμενοι στην συμπλήρωση ενός εικονοταμπλό. H ομάδα...

News (25 Σεπ 2018)

Athens is the cradle of Europe and the western culture. Today Greece is leaving long-lasting financial crises and austerity, the upcoming artists have found the way to expresses themselves through...

Art in Photography (19 Σεπ 2018)

Καθένας από εμάς έχει κληρονομήσει ένα μικρό ή μεγάλο αριθμό πολύτιμων φωτογραφιών. Είναι πολύτιμες δεδομένου ότι πρόκειται για εικόνες του εαυτού μας καθώς μεγαλώνει και επιπλέον προσφέρουν ένα...

Interviews (14 Σεπ 2018)

Η φωτογράφος Γεωργία Ματσαμάκη ανοίγει το ιπτάμενο σεντούκι της και αποκαλύπτει: Η Τέχνη είναι ένας κόσμος ψεύτικα μαγικός αλλά και μαγικά...

News (13 Σεπ 2018)

Έκθεση φωτογραφίας των μελών της Λέσχης των Φωτογραφικών Ομάδων «Φωτοπόροι» «Κλικers» και «Φ» Ομαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα «Αναπολώντας το παρελθόν» των μελών της Λέσχης των Φωτογραφικών...

News (12 Σεπ 2018)

H έκθεση ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ 1985-2018 αναπτύσσεται σε οκτώ θεματικές ενότητες, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους από το 1985 έως το 2018. Θραύσματα εικόνων...

News (11 Σεπ 2018)

Στα έργα των φωτογράφων αυτής της έκθεσης, διακρίνουμε την προσπάθεια τους να αφομοιώσουν τις γνώσεις και τους διαφορετικούς κάθε φορά τρόπους να προσεγγίσουν το ορατό, και να το μετατρέψουν σε...

News (10 Σεπ 2018)

O φωτογράφος Νικόλας Βεντουράκης, γνωστός μας από τις συμμετοχές του στο ΑPhF τα τελευταία χρόνια, ζει και εργάζεται στο Λονδίνο . Καλεσμένος από τον Γιώργο Αναστασάκη και το South - Space for...