Η φωτογράφος Γεωργία Ματσαμάκη ανοίγει το ιπτάμενο σεντούκι της και αποκαλύπτει:

Η Τέχνη είναι ένας κόσμος ψεύτικα μαγικός αλλά και μαγικά ψεύτικος.                                           

 

Μερικές φωτογραφίες του τύπου «ταυτότητας». Μετωπικές, με τη φωτογραφιζόμενη να ατενίζει τον φακό με βλέμμα ζωντανό, διεισδυτικό, ανήσυχο. Σε κάποιες διακρίνω έντονη και τη γυναικεία φιλαρέσκεια να το βαραίνει. Κι όμως… είναι φωτογραφίες  που έχουν υποστεί δοκιμασίες. Διαλυμένες και ξανασυναρμολογημένες όπως όπως, με επεμβάσεις συχνά προς το γκροτέσκο, ψαλιδισμένες, τσαλακωμένες… Η εκδοχή αυτοπορτραίτου της Γεωργίας Ματσαμάκη, απ’ τα Χανιά,  ήταν από εκείνες που χρησιμοποιήθηκαν αρκετά στην προβολή της έκθεσης Self Images, του Μουσείου Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης. Η καλλιτέχνης, όσο κι αν προσπάθησε να υπονομεύσει την φυσική της ομορφιά, αυτό που τελικά πέτυχε ήταν να μας κεντρίσει το ενδιαφέρον με την ιδιαίτερη ματιά της πάνω στο θέμα. Το ερώτημα είναι, τι επιχειρεί να μας πει με αυτές τις προσπάθειες αποδόμησης της εικόνας της;  Κι αυτό μόνο η ίδια μπορεί να το απαντήσει.

To όλο project ξεκίνησε σαν πείραμα. Ένα απλό πορτραίτο εκτυπωμένο σε χαρτί, τσαλακωμένο,κομμένο, καθρεπτισμένο, παραμορφωμένο με διάφορους τρόπους και φωτογραφημένο ξανά. Κατέληξε σε μια φωτογραφική σειρά που επικεντρώνεται στην  πολυδιάστατη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου καθώς και στις πολυάριθμες πιθανές εκδοχές του εαυτού μας. Το ίδιο δηλαδή πορτραίτο χρησιμοποιήθηκε για την αποτύπωση των πιθανών προσώπων που μπορούμε να έχουμε και που, τελικά,  πράγματι έχουμε,  αναλόγως των εμπειριών και των καταστάσεων.

 

matsamakigeorgia08 iFocus.gr

  Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σου με τη φωτογραφία, Γεωργία; Υπήρχε ανέκαθεν στο περιβάλλον σου ή ήταν καθαρά προιόν προσωπικής σου αναζήτησης στην έκφραση;

Είχα κάποια ώθηση στην τέχνη από τη μητέρα μου, υπήρχε και η δική μου ανάγκη αναζήτησης στην έκφραση οπότε, όλα έπαιξαν το ρόλο τους. Από μικρή θυμάμαι ότι στην κυριολεξία μαγευόμουν κάθε φορά που άνοιγα εγκυκλοπαίδειες Τέχνης κι ότι (εκτός από συλλογή από χαρτοπετσέτες) είχα συλλογή από καλλιτεχνικές φωτογραφίες και φωτογραφίες έργων Τέχνης που εύρισκα στα περιοδικά.  'Εχανα το χρόνο κοιτώντας τους πίνακες , έφτιαχνα σενάρια, μελετούσα φόρμες και χρώματα , έπαιρνα μεγεθυντικό φακό για να εντοπίσω λεπτομέρειες. Ενώ με γοήτευε η εικόνα δεν είχα ασχοληθεί συστηματικά με τη φωτογραφία, αν και την είχα στο μυαλό μου. Με είχε απορροφήσει η γραφιστική. 'Αρχισα να τσαλαβουτώ στον κόσμο της φωτογραφίας δειλά δειλά πριν από 8 περίπου χρόνια.  'Ηταν μια περίοδος στη ζωή μου που αναζητούσα πολύ έντονα ένα καινούργιο μέσο εκφρασης. Τότε αγόρασα και την πρώτη μου μηχανούλα με την οποία γίναμε πολύ φίλες.

  Κοιτάζω τη φωτογραφική δουλειά σου και βρίσκω άπειρες ματιές: το ρομαντικό, το κοριτσίστικο, το σκηνοθετημένο με σχολαστική λεπτομέρεια, το ατμοσφαιρικό, το αυτοαναφορικό, το φουτουριστικό, το καθαρά συμβολικό … για να μη μιλήσουμε για τα γραφιστικά σου  δημιουργήματα και τα κολλάζ που σε  προσκαλούν να περάσεις χρόνο μαζί τους παρατηρώντας τα και αναλύοντάς τα. Θα ήθελες να μας μιλήσεις για όλη αυτόν τον βομβαρδισμό δημιουργίας που μας παρουσιάζεις;  Και, δώσε στη λέξη «βομβαρδισμός» μόνο θετική χροιά, εννοείται.

'Ηταν να μη γίνει η αρχή με τη μηχανούλα που προανέφερα. Νομίζω ότι όσο πιο πολύ πειραματίζεσαι τόσο περισσότερο αυξάνονται και οι πιθανότητες να δημιουγήσεις. Κι όσο πιο πολύ μπαίνεις στη διαδικασία να δημιουργείς τόσο περισσότερο πρέπει να πειραματίζεσαι. Προσωπικά δυσκολεύομαι με την πραγματικότητα. Εχω ανάγκη να ξέρω ότι έχω ένα τρόπο διαφυγής,  όποτε τον χρειαστώ. Κι απ΄ό τι φαίνεται , μέσα μου επικρατεί πόλεμος με τόσες «βόμβες»!  Όπως όλοι μας έχω πολλούς εαυτούς. Γι αυτό και οι τόσες διαφορετικές πτυχές στις φωτογραφίες και στα κολάζ μου. Νομίζω ότι αυτό που βγαίνει περισσότερο στη δουλειά μου είναι ο σαρκασμός.  Και τον εκφράζω με διάφορες πινελιές, είτε είναι κωμικές , είτε είναι σκοτεινές. Επίσης, μου βγαίνει και λίγο ο ψυχαναγκαστικός εαυτός… αυτός  που πρέπει οπωσδήποτε να φτιάχνει εικόνες, όσο πιο συχνά γίνεται. Πράγμα όχι εύκολο. Χρειάζεται πολλή πειθαρχία, ενέργεια, επιμονή, πολλές ώρες δουλειάς αλλά και κίνητρο. Υπάρχουν κάποιες περίοδοι που δεν κάνω κάτι, δεν έχω ενέργεια να δώσω και νιώθω τύψεις γι αυτό.  Μάλλον κακώς, γιατί δεν μπορείς να έχεις συνέχεια το μυαλό σου σε mode «καψίματος», χρειάζεται κι ένα διάλειμμα.

 

Ασχολήθηκες κάποτε και με φωτογραφία δρόμου, το στιγμιότυπο, την τεκμηρίωση κλπ; Πράγματα δηλαδή όπου το τυχαίο παίζει καθοριστικό ρόλο;  Σε ρωτώ σαν φωτογράφο που, απ' όσο βλέπω, δομεί εξ αρχής το κάδρο της, η ίδια.

'Εχω την τύχη να γνωρίζομαι με την αμερικανίδα φωτογράφο Stella Johnson.  Πριν δυο χρόνια που μου πρότεινε να γίνω βοηθός της στα φωτογραφικά workshops της στα Χανιά, της είπα αμέσως «Μα …δεν έχω ασχοληθεί καθόλου με φωτογραφία δρόμου» και μου απάντησε «Δεν με πειράζει καθόλου. Ακριβώς γι αυτό θέλω να δω τι δουλειά θα βγεί». Ηταν τεράστια πρόκληση αλλά και ευχαριστηση για μένα να ανακαλύψω και αυτή την πλευρά της φωτογραφίας. Το απρόσμενο, το κυνήγι της στιγμής, την εξερευνηση και να ξεφεύγω απ' τον σχεδόν αποστειρωμένο,  ολοκληρωτικά ελεγχομενο κόσμο της σκηνοθετημένης φωτογραφίας.  Από τότε, ασχολούμαι και μ' αυτό το είδος, σίγουρα όμως όχι με την στερεότυπη έννοια μιας και δυσκολεύομαι πολύ να πλησιάσω και να φωτογραφίσω άγνωστους ανθρώπους (αν και σίγουρα η φωτογραφία δρόμου δεν εξαντλείται εκεί).  Οπότε κατά κάποιο τρόπο κινούμαι πάλι στα όρια του StillLife. Χρειάζεται όμως μια άλλου είδους κρίση και αντίληψη για να παράγεις εικόνες εκεί έξω. Οι αισθήσεις πρέπει να είναι ρυθμισμένες σε μέγιστο επίπεδο όξυνσης και τα αντανακλαστικά επίσης. Παρόλα αυτά νομίζω ότι δεν έχω το χάρισμα να αιχμαλωτίζω τα στιγμιότυπα που ξετυλίγονται μπροστά στα μάτια μου. Είμαι άνθρωπος περισσότερο μεθοδικός, θέλω να έχω την ασφάλεια των επιλογών μου.

matsamakigeorgiaDSC 0288 iFocus.gr  

Από που αντλείς συνήθως έμπνευση; Από προσωπικές μνήμες, από καθημερινότητα κι επικαιρότητα, από την κουλτούρα γενικότερα άλλων λαών ή από το απόθεμα αποκλειστικά της φαντασίας σου;

'Εμπνευση μπορεί ν' αντλησει κάποιος απ' οπουδήποτε. Ένα σκουπίδι, μια τυχαία εικόνα, ένα ήχο, ένα βιβλίο, ένα προσωπικό βίωμα. Τα καρτούν υπήρξαν και είναι ακόμη πηγή έμπνευσης για μένα, παρακολουθώντας τα αισθάνεσαι ότι η υπερβολή τους απογειώνει την αντίληψη των καταστάσεων. Η έμπνεση μπορεί να έλθει μέσω ορατού ή όχι τρόπου και συνήθως έρχεται κάποια στιγμή που δεν την καλείς. Όταν όμως έρθει και σχηματιστεί το χαμόγελο της Gioconda στα χείλη σου ξέρεις ότι βρίσκεσαι σε καλό δρόμο. Τρώς κι ένα σοκολατάκι για το κέφι! Σημαντικό είναι επίσης να μπορείς να προβάλλεις στο μυαλό σου εικόνες πριν τις φτιάξεις. 'Ασχετα με το που θα καταλήξει όλο αυτό. Σίγουρα επηρεάζομαι γενικότερα απ' την οπτική και τους οπτικούς κώδικες άλλων δυτικών λαών και υποσυνείδητα ακολουθώ αυτή την αισθητική. Η οποία βέβαια, συνδυάζεται με την ελληνική που έχει ποτίσει μέσα μου.

  

matsamakigeorgiaDSC 0439 ifocus.gr

Από την ιδέα στη δράση. 'Εχεις συγκεκριμένη μέθοδο που δουλεύεις;  Δεν είσαι συμβατική φωτογράφος και έχει ενδιαφέρον το πώς παράγεται αυτή η ιδιαίτερη δουλειά.

Όταν κάνω κάποιο δικό μου project, δουλεύω μόνη μου κι αυτό είναι τελειωτικό. Χρειάζομαι το χώρο μου (μέσα στο μυαλό μου) για να μπορέσω να αναπτύξω την ιεροτελεστία που ακολουθώ: brainstorming, σημειώσεις, διάβασμα, έρευνα, προετοιμασία, δοκιμές στις γωνίες, στο φωτισμό. 'Εχω ένα ντουλάπι που ξεχειλίζει από υφάσματα και διάφορα props.  Ο μικρός χώρος που έχω για να στηνω τις λήψεις δείχνει σαν μετα-καταστροφικό τοπίο. Κάθε είδους αντικείμενα περιφέρονται, πετάνε, σέρνονται τριγύρω. Επίσης, η γάτα μου τρελαίνεται να μπαίνει απρόσκλητη μέσα στο στημένο κάδρο - καταλαβαίνεις την αντιξοότητα των συνθηκών (αστειεύομαι, αλλά και όχι…) Όμως, ακόμα κι αν βγούμε με κάποιο φίλο σε φωτογραφικές εξορμήσεις, πάλι μόνοι μας μένουμε τελικά για να τραβάει ο καθένας τα δικά του. Για μένα , είναι μοναχική ενασχόληση  η φωτογραφία.

  

matsamakigeorgiapeculiarevents2 iFocus.gr

 Ο πειραματισμός έχει ακόμα θέση στο έργο σου; Είσαι πάντα ανοιχτή στο νέο; Περιμένω λόγω της  μικρής ηλικίας σου να πεις «ναι» όμως σκέφτομαι ότι ίσως ζητάς να δημιουργήσεις ένα προσωπικό στιλ με με συγκεκριμένη τεχνική και στάση απέναντι στα πράγματα.

Είμαι προς το παρόν μικρότερη από την Ακρόπολη και είμαι ανοικτή στο νέο, ναι. Κι ισως, επειδή είμαι τόσο ανοικτή στο νέο δεν μπορώ να σταθώ σε ένα μόνο στυλ. Δεν ξέρω αν είναι απλώς αναποφασιστικότητα, ανασφάλεια ή καλλιτεχνική ανωριμότητα όμως απ τη στιγμή που αισθάνομαι ότι θέλω να δοκιμάζω διαφορετικές τεχνικές και να διαπιστώνω τα αντίστοιχα αποτελέσματα, δεν βλέπω γιατί να το στερήσω αυτό απ το δημιουργικό «σκουλήκι» που με τρώει. 'Εχω περιέργεια για το τι μπορώ να κάνω και δεν θέλω να βάζω κανόνες ως προς αυτό. Αλλιώς θα αισθάνομαι ότι αναπαράγω τα ίδια πράγματα.  Αυτό βέβαια δεν βοηθάει να εξελίξεις στο έπακρο κάποια πεπατημένη στην οποια έχεις επιλέξει να βαδίζεις. 'Ισως στο μέλλον, που θα έχω χορτάσει  την περιέργειά μου, να κατασταλάξω σε κάτι συγκεκριμένο. Σίγουρα έχω εντοπίσει τι μου αρέσει από κάποια είδη φωτογραφίας. Είναι μια καλή αρχή.

 Υπάρχει φωτογράφος που θαυμάζεις και σ΄ έχει επηρεάσει; Συνηθίζω να ρωτώ με ποιόν ή ποια θα ήθελες ιδανικά να περάσεις ένα 24ωρο, ανταλλάσοντας απόψεις κι εμπειρίες… ενδεχομένως και παρακολουθώντας τον/την να δουλεύει.

Θαυμάζω κι έχω επηρεαστεί από πολλούς φωτογράφους. Από κλασικούς μέχρι πιο σύγχρονους, άσημοι και διάσημοι όλοι έχουν βάλει το λιθαράκι τους, και συνεχίζουν να κτίζουν μέσα μου. Holly AndresPatty CarollDesiree DolronBear KirkpatrickMichico Kon, David LaChapelleSally MannDavid PragerSandy SkoglundYvonne Todd, Noa VerhofstadtTim Walker είναι κάποιοι απ τους πολλούς φωτογράφους που θαυμάζω. Τώρα… για το 24ωρο… Lori Nix για να την παρακολουθώ να δουλεύει και Joel Peter Witkin για απόψεις και εμπειρίες αλλά και να τον παρακολουθώ να δουλεύει. 

  Με ποιόν θα ήθελες να συνομιλήσεις για ένα έργο σου: μ ένα επιμελητή που ενδεχομένως θα το προωθούσε;  M' έναν masterphotographer του οποίου θάθελες ν ακούσεις τη γνώμη ή μ' ένα ενθουσιασμένο παιδί που θάθελε να σε γνωρίσει και να μάθει πράγματα από σένα;

Και με τους τρείς, εννοείται! Αν και με το ενθουσιασμένο παιδί, σίγουρα θα καταλήγαμε να τρώμε παγωτό μαζί και θα μάθαινα κι εγώ πράγματα από αυτό. 'Ολοι έχουμε να δώσουμε πράγματα και να πάρουμε.

matsamakigeorgiameowdining iFocus.gr 

"Τρέχεις" τώρα κάποιο πρότζεκτ σε εξέλιξη; Ποια είναι τα σχέδιά σου για το μέλλον;

Ναι, αυτόν τον καιρό έχω ένα μίνι φωτογραφικό project σε εξέλιξη και παραλληλα συνεχίζω με τη δημιουργία κολλάζ σε ψηφιακή μορφή και, όταν έρθει η ώρα, σε αναλογική. Στόχος μου είναι να συνεχίσω να παράγω έργο.  Αν υπάρχει έργο, τόσο πιο εφοδιασμένη αισθάνομαι για το μέλλον και τόσο πιο έτοιμη αισθάνομαι για να κάνω σχέδια. Είναι ένας κύκλος που δεν κλείνει ποτέ … είναι σα να κάνει συνεχώς επανεκκίνηση.

 

  Τι έχεις αποκομίσει από τον χώρο της Τέχνης όλα αυτά τα χρόνια; Σώζει; Αποπροσανατολίζει; Κάνει, τελικά, η Τέχνη το βίο μας πιο συναρπαστικό κι ανθρώπινο ή όλο αυτό είναι ένα ακόμα παραμύθι;

΄Ολα όσα προανέφερες είναι κλεισμένα σ' ένα καταπληκτικό σεντούκι σκαλισμένο από δεκάδες εργατο-σκίουρους που φορούν φωσφοριζέ ολόσωμες στολές (με γεωμετρικά σχέδια, μάλλον). Το σεντούκι αυτό τώρα πετάει πάνω απ το Κιλιμάντζαρο (το επόμενο βουνό-σταθμός όπου θ΄ ανεφοδιαστούν με φουντούκια !) και προχωράει προς νέους ανεξερεύνητους πλανήτες.

Η Τέχνη είναι ένας κόσμος ψεύτικα μαγικός αλλά και μαγικά ψεύτικος. Και σώζει αλλά και αποπροσανατολίζει. Ειδικά η σύχρονη τέχνη που έχει φτάσει στα άκρα και προχωρά ακόμα παραπέρα. Αποτελεί πλέον ένα παιχνίδι μυαλού και ευφυίας και είναι φορές που δεν μπορώ να συνδεθώ μ' αυτή τη συχνότητα. Η ταπεινή μου γνώμη είναι ότι πρόκειται για ένα μύθο που έχει σαφώς καταρριφθεί αλλά προσποιούμαστε ότι δεν έχει καταρριφθεί. Όσο υπάρχει μέσα στον Άνθρωπο ή έπαρση της μοναδικότητας,  τόσο θα προσπαθεί να δημιουργεί πράγματα μοναδικά ενώ ξέρουμε πια πως μέσα στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση. Όλο αυτό έχει εξελιχθεί σε ακρότητα. Η αισθητική έχει πλέον δευτερεύοντα ρόλο, μετράει περισσότρο η πρόθεση του καλλιτέχνη. Ίσως, η σύγχρονη Τέχνη έχει χάσει το ρομαντισμό της και δεν είναι παραμύθι. Είναι ρεαλισμός και ο ρεαλισμός σοκάρει, συγκλονίζει…

 

 

selfportrait matsamakigeorgia loving through the monitor iFocus.gr 

Λίγα λόγια για τη Γεωργία Ματσαμάκη 

Η Γεωργία Ματσαμάκη γεννήθηκε στα Χανιά Κρήτης. Σπούδασε γραφιστική και είναι αυτοδίδακτη φωτογράφος. Η δουλειά της έχει διακριθεί σε παγκόσμιους διαγωνισμούς και έχει εκτεθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε ομαδικές εκθέσεις, καθώς και σε online shows. Ζει και εργάζεται στα Χανιά.

Συμμετέχει στις τρέχουσες και προσεχείς εκθέσεις: [selfimages] στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (ομαδική έκθεση). “Delirium Classicum” στη Match More Gallery, Χανιά (ατομική έκθεση αναλογικών κολάζ).  “Die Kunstiste in Auswegbeisexuellenproblemen”στο Μουσείο των Ονείρων του Φρόυντ της Αγίας Πετρούπολης, Ρωσία (ομαδική έκθεση). “Prossalendi’s Britannia” στο Ίδρυμα Κερκυραϊκής Κληρονομιάς, Κέρκυρα (ομαδική έκθεση).

Πρόσφατα Άρθρα

News (03 Οκτ 2018)

Το εργαστήριο αφορά στο σχεδιασμό, την οργάνωση, την παραγωγή εικόνων, το editing και την υλοποίηση μιας φωτογραφικής εργασίας. Απευθύνεται σε φωτογράφους με ανάλογη εμπειρία. Απαιτούνται οι...

News (28 Σεπ 2018)

Ο Εθνικός Κήπος, το πιο δημοφιλές σημείο του Αττικού πρασίνου στην καρδιά της πρωτεύουσας, γίνεται πηγή έμπνευσης για τους λάτρεις της φωτογραφίας, στο διαγωνισμό “Ο Εθνικός Κήπος στις 4 εποχές του...

News (28 Σεπ 2018)

Η έκθεση παρουσιάζει τρία έργα που τοποθετούν τον άξονα της συζήτησης στον τρόπο με τον οποίο «βιώνουμε» –εξ αποστάσεως– την προσφυγική/μεταναστευτική κρίση, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το ζήτημα του...

News (26 Σεπ 2018)

Γνωρίστε ενδιαφέρουσες  φωτογραφικές εργασίες, παράξτε φωτογραφίες, μοιραστείτε τις γνώσεις σας και συνεισφέρετε με τις εικόνες σας συνεργαζόμενοι στην συμπλήρωση ενός εικονοταμπλό. H ομάδα...

News (25 Σεπ 2018)

Athens is the cradle of Europe and the western culture. Today Greece is leaving long-lasting financial crises and austerity, the upcoming artists have found the way to expresses themselves through...

Art in Photography (19 Σεπ 2018)

Καθένας από εμάς έχει κληρονομήσει ένα μικρό ή μεγάλο αριθμό πολύτιμων φωτογραφιών. Είναι πολύτιμες δεδομένου ότι πρόκειται για εικόνες του εαυτού μας καθώς μεγαλώνει και επιπλέον προσφέρουν ένα...

Interviews (14 Σεπ 2018)

Η φωτογράφος Γεωργία Ματσαμάκη ανοίγει το ιπτάμενο σεντούκι της και αποκαλύπτει: Η Τέχνη είναι ένας κόσμος ψεύτικα μαγικός αλλά και μαγικά...

News (13 Σεπ 2018)

Έκθεση φωτογραφίας των μελών της Λέσχης των Φωτογραφικών Ομάδων «Φωτοπόροι» «Κλικers» και «Φ» Ομαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα «Αναπολώντας το παρελθόν» των μελών της Λέσχης των Φωτογραφικών...

News (12 Σεπ 2018)

H έκθεση ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ 1985-2018 αναπτύσσεται σε οκτώ θεματικές ενότητες, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους από το 1985 έως το 2018. Θραύσματα εικόνων...

News (11 Σεπ 2018)

Στα έργα των φωτογράφων αυτής της έκθεσης, διακρίνουμε την προσπάθεια τους να αφομοιώσουν τις γνώσεις και τους διαφορετικούς κάθε φορά τρόπους να προσεγγίσουν το ορατό, και να το μετατρέψουν σε...

News (10 Σεπ 2018)

O φωτογράφος Νικόλας Βεντουράκης, γνωστός μας από τις συμμετοχές του στο ΑPhF τα τελευταία χρόνια, ζει και εργάζεται στο Λονδίνο . Καλεσμένος από τον Γιώργο Αναστασάκη και το South - Space for...

News (10 Σεπ 2018)

Σκηνές ζηλοτυπίας, αρμονικά ταιριάσματα, στενάχωρα διαζύγια, επανασυνδέσεις: οι διακυμάνσεις στην προσωπική ζωή των καλλιτεχνών, οι σεξουαλικές τους κατακτήσεις και τα σημάδια της συντριβής στον...