Από τις 22 Φεβρουαρίου 2018 μέχρι και τις 22 Απριλίου τρέχει στην πόλη των Βρυξελλών μία εκπληκτική φωτογραφική έκθεση με τίτλο “Eyes wild open” στο μουσείο Botanique. Φυσικά το iFocus ήταν εκεί!
Το κεφάλι, το μάτι και η καρδιά ήταν σε μια ευθεία.
-To take photographs means to recognize – simultaneously and within a fraction of a second - both the fact itself and the rigorous organization of visually perceived forms that give it meaning. It is putting one’ s head, one’ s eye and one’ s heart on the same axis. It is a way of life. Henri Cartier-Bresson.
Οι φωτογράφοι στέκονταν μπροστά από τον κόσμο, σαν πιστοί φρουροί, περιμένοντας και κυνηγώντας την αποφασιστική στιγμή. Τα πάντα ήταν τέλεια τοποθετημένα, σε αρμονία και όλα τα στοιχεία της εικόνας αποτελούσαν μία τέλεια από πλευρά σύνθεσης φωτογραφία. Η φωτογραφία ήταν ένα εργαλείο μαρτυρίας και τεκμηρίωσης, έρευνας ή τεχνικού πειραματισμού.
Το σημείο τομής αυτού του είδους φωτογραφίας, στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, ήταν ίσως το “The Family of Man”. Η μνημειώσης εκείνη μεταπολεμική παγκόσμια έκθεση φωτογραφίας, με επιμέλεια του Edward Steichen, ο οποίος προσπάθησε να βρεί συνδέσεις ανάμεσα στο ανθρώπινο είδος, το οποίο είχε γνωρίσει τη κτηνωδία του πολέμου σε όλο της το μεγαλείο. Αυτή η έκθεση συγκέντρωσε 503 φωτογραφίες από 73 καλλιτέχνες από 68 χώρες, με κεντρική θεματική τον «άνθρωπο».
Ίσως λοιπόν το κεφάλι, το μάτι και η καρδιά ήταν πια ερείπια. Έτσι, οι φωτογράφοι από το να ξαναχτίσουν μέσα από το χάος, ξεκίνησαν με μια πιο καθαρή ματιά. Έβαλαν στην άκρη κανόνες, αρχές και οπτικές της φωτογραφίας όπως είχαν εδραιωθεί μέχρι τότε, και στράφηκαν προς μια προσέγγιση του φωτογραφικού μέσου η οποία έθεσε ερωτήματα για την ίδια τη φωτογραφική διαδικασία αλλά και για την ίδια την εμπειρική ύπαρξη την οποία υποννοεί η φωτογραφία ως εικόνα.
Μεταξύ 1950-1960, φωτογράφοι όπως William Klein, Ed Vander Elsken, Robert Frank, ή Takuma Nakahira και Daido Moriyama με το περιοδικό Provoke, έγιναν πρόδρομοι ενός νέου είδους φωτογραφίας.
Αυτή η έκθεση λοιπόν, συγκεντρώνει και εκθέτει έργα, τονίζοντας της συνδέσεις και τα κοινά σημεία των δουλειών φωτογράφων και καλλιτεχνών, που αναμίχθηκαν με αυτό το διαφορετικό είδος φωτογραφίας, που έμελε ουσιαστικά να επηρεάσει όλο το φωτογραφικό μέσο και να δημιουργήσει της βάσεις της σύγχρονης φωτογραφίας. Η φωτογραφία που κάνουν δεν κατηγοριοποιείται. Δεν δημιουργούν ένα κίνημα αλλά περισσότερο μία οικογένεια. Παρουσιάζονται μεταξύ άλλων έργα κορυφαίων φωτογράφων όπως Miyako Ishiuchi, Christer Stromholm, Anders Petersen, Paulo Nozolino, Dolores Marat, Antoine d’ Agata, Michael Ackerman, Jehsong Baak, Klavdij Sludan, JH Engstrom.
Με τα «Μάτια τους άγρια ανοιχτά» «Eyes Wild Open», όπως είναι και ο τίτλος της εν λόγω έκθεσης, δεν στέκονται μπροστά από το κόσμο, αλλά είναι μέσα στον κόσμο. Δεν κρατάνε μία απόσταση, δεν υπακούουν σε κανόνες. Απορρίπτουν συμβάσεις και μεθοδολογίες του παρελθόντος και παράγουν εικόνες οι οποίες δείχνουν τις δικές τους προσωπικές οπτικές έκφρασης. Η επαφή αυτών των φωτογράφων με την πραγματικότητα είναι άμεση, ωμή, σκληρή, φυσική χωρίς διαμεσολαβήσεις. Θέτουν περισσότερο ερωτήματα, παρά απαντούν. Προκαλούν και προσκαλούν, παρά περιγράφουν. Θεωρώ, ότι η τελευταία φράση της ίδιας της επιμελήτριας Caroline Benichou, συνοψίζει όλη τη μαγεία αυτής της μοναδικής έκθεσης: Eyes Wild Open bring together those who, in subverting photography, manage to pierce us with their contagious images.
Όσοι δεν έχετε την ευκαιρία να τη δείτε από κοντά, αξίζει να αγοράσετε online το book της έκθεσης, το οποίο όχι μόνο παρουσιάζει τα έργα των συμμετεχόντων, αλλά περιλαμβάνει τα βιογραφικά τους και συνεντεύξεις τους. Πραγματικά μία έκθεση η οποία σε βάζει ουσιαστικά στην καρδιά του φωτογραφικού μέσου, με πλούσιο και σπάνιο φωτογραφικό και ιστορικό υλικό.
22/2/2018- 22/4/2018
Museum de Botanique Brussels, Belgium