Ο χώρος της αφαίρεσης, είν’ ένας χώρος απέραντος, που παρ’ όλ’ αυτά δεν αρκεί για να τη φιλοξενήσει ολοκληρωτικά. Δεν είναι τυχαίο που δείχνει να είναι το ζητούμενο της Τέχνης. Aυτό που καθορίζει το αρχέγονο βάθος της ύπαρξης, στην οποία μπορεί να οδηγήσει κάποιον το έργο της. Είναι κάτι, θα ‘λεγε κανείς, κοινό, αν βέβαια κάποιος γνωρίζει πως να δίνει σημασία στους χτύπους της καρδιάς του, τόσο όταν αφήνεται να νοιώσει, όσο κι όταν νοιώθει. Γιατί ανάμεσα στις ελαφρές αποχρώσεις του πουθενά, υπάρχουν απέραντες διαφορές. Ποιός καθορίζει το τι πρέπει αν όχι ο χρόνος; 

Ο κυρίαρχος ουρανός, ήταν έτοιμος κάθε στιγμή να πέσει στο κεφάλι μου, μήπως επιτέλους και καταλάβαινα τη σπουδαιότητα της ύπαρξης των θεόρατων βουνών, που κουβαλάνε στις κορφές τους όλο το βάρος της ατμόσφαιρας. Ολάκερο το βάρος της ευθύνης. Σε κανέναν δεν αρέσει να φυλάει σκοπιά. Χωρίς αυτή την υπηρεσία όμως, κανείς δε θα μπορούσε να κοιμηθεί ήσυχος. Δεν είχα ιδέα σε τι είχα μεταλλαχτεί τόσο καιρό που προσπαθούσα να σηκώσω στις πλάτες μου το βάρος του κόσμου, αξιοποιώντας τα μάγια που μου είχαν δοθεί από την επιστήμη. 

Φυσικά και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να χάσει κανείς τον εαυτό του από το να εμπιστευτεί μόνο και μόνο τα μάτια του. Που ν’ αποκτήσει και κάμερα και να μάθει ή να μη μάθει, τον τρόπο της χρήσης της. 

Δεν ήξερα τι σημαίνει η γνώση του εαυτού. Το άκουγα από παιδί και τρόμαζα. Είχα την εντύπωση ότι είναι κάτι που απαιτεί θυσίες. Βασικά δεν είχα ποτέ αντιληφθεί τη λεπτή σημασία της έννοιας πρέπει. Δεν είχα καν αντιληφθεί τη διαφορά μεταξύ του αντικειμένου και του υποκειμένου. Για μένα εκείνη την εποχή, το αντικείμενο ήταν υποκείμενο, δίνοντάς μου τη δυνατότητα να πιστεύω ότι ο κόσμος ήτανε αποκλειστικά δικός μου. Ότι εγώ τον όριζα. Αργότερα κατάλαβα ότι επειδή ακριβώς προσπαθούσα να τον ορίσω, ερχόμουνα σε αντίθεση μ’ αυτόν και φυσικά έτρωγα κατραπακιές, που είχαν σαν αποτέλεσμα τη βαθύτερη απομόνωσή μου. Ευτυχώς από την άλλη, γιατί αλλιώς δε θα είχα έρθει ποτέ σ’ επαφή με την αφαίρεση. Δεν είχα όμως άλλη επιλογή.

Όταν λοιπόν επιτέλους κατάλαβα ότι δεν ήμουνα παρά ένας συλλέκτης, μιά τράπεζα μνήμης, όταν κατάλαβα ότι οι βασικές μου επιλογές δεν ορίζονταν καθαρά από μένα, αλλά από μία τεράστια αλυσίδα γεγονότων, που έβρισκαν αντίκρυσμα αποκλειστικά και μόνο στη δική μου ευαισθησία, ένοιωσα απόλυτα εκείνη την ανάγκη του Ομήρου να τραγουδήσει τη γνώση του απο τις αφηγήσεις που είχε περισυλλέξει στην θητεία του σαν τυφλός μνήμων. Ήμουν ο αποδέκτης του τίποτα και ο μεταφραστής του σε ψέμα. Ένα ψέμα, που όσο πιο αληθινό έμοιαζε, τόσο πιο αποδεκτό γίνονταν σαν δικό. Δεν υπάρχει τρόπος να δώσει κανείς αιώνια ζωή στο τώρα. Αιώνια μνήμη μονάχα.

Πώς όμως θα μπορούσε να είναι κανείς αντικειμενικός μέσα σ’ αυτή την απόλυτη υποκειμενικότητα που απομονώνει τον άνθρωπο από τον εαυτό του;

Αυτό μάλλον γίνεται εφικτό μόνο όταν ισχύει μία συνθήκη που είν’ απαραίτητη για να υπάρξει κάθε τι. Η συνθήκη της ειρήνης. Δίχως αυτή, μάλλον δε γίνεται τίποτα.

Πρόσφατα Άρθρα

News (19 Φεβ 2019)

Το έργο του Βασίλη Καρκατσέλη στο πλαίσιο της ομαδικής έκθεσης 7+1 χωροΣυνθέσεις Τη ματιά του πάνω στο πως γεννιέται μια φωτογραφία, πως και κατά πόσο απεικονίζει την πραγματικότητα και ποια η...

News (18 Φεβ 2019)

Η Fujfjilm Hellas συμμετέχει στο λαμπρό φινάλε της έκθεσης “Ο Εθνικός Κήπος στις τέσσερις εποχές του χρόνου” με πλήρες πρόγραμμα καλλιτεχνικών showcases και παρουσίασης των κορυφαίων...

Photo Clubs (11 Φεβ 2019)

Η φωτογραφική ομάδα The PHOTO GANG ξεκίνησε διαδικτυακά πριν περίπου ένα χρόνο από τους ερασιτέχνες φωτογράφους Κωνσταντίνο Ευγενίδη και Γρηγόρη Βασιλειάδη.Η σκέψη μιας φωτογραφικής ομάδας με τα...

News (09 Φεβ 2019)

Το εργαστήρι «Τι στ’ αλήθεια φωτογραφίζω;» του Βασίλη Κάντα διερευνά την προβληματική γύρω από το «συνεχίζω να ελκύομαι από μια συγκεκριμένη φωτογραφία που έχω κάνει, για την οποία...

News (07 Φεβ 2019)

Την Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου στις 7μ.μ. ο Γιώργος Βογιατζάκης, ο Νικηφόρος Μανδηλαράς και η Χρύσα Σκοπελίτη θα παρουσιάσουν οι ίδιοι τη δουλειά τους στις συναντήσεις της Πέμπτης στην Ελληνοαμερικανική...

News (04 Φεβ 2019)

Η έκθεση αποτελεί επιστέγασμα σεμιναρίου με τον ίδιο τίτλο που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Κέντρο και παρέδωσε ο Πλάτων Ριβέλλης σε συνολικά 80 φωτογράφους το τετραήμερο 18-21 Μαΐου 2018 στους Δελφούς...

News (01 Φεβ 2019)

Την Παρασκευή 1η Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 20:00 η Leica Akademie Greece, εγκαινιάζει την έκθεση φωτογραφίας Φωτογραφικών Εφαρμογών. Ομάδα σπουδαστών της Leica Akademie Greece, για το μάθημα...

News (30 Ιαν 2019)

Το φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης Orange Water 4 παρουσιάζει τον Χανιώτη φωτογράφο στην ατομική του έκθεση «Ερμηνεύοντας τα Σύννεφα» με μία σειρά φωτογραφικών...

News (30 Ιαν 2019)

Πώς μπορεί να αποτυπωθεί φωτογραφικά ο εαυτός;  Ο εαυτός μας προσδιορίζεται από τις προσωπικές μας στιγμές, τον ιδιωτικό μας χώρο, την καθημερινή μας ρουτίνα, αυτά που αγαπάμε και εκείνα που...

News (29 Ιαν 2019)

Αριστοτέλης Σαρρηκώστας «ΖΗΝ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΣ»  – 40 ΧΡΟΝΙΑ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ | Παρουσίαση στο Μέγαρο Παλαιάς Βουλής Οι Εκδόσεις «Μένανδρος»και ο φωτορεπόρτερ του Associated...

News (29 Ιαν 2019)

Από τις 14 μέχρι και τις  28 Φεβρουαρίου η έκθεση "Shoot me now" θα κοσμεί τους τοίχους της γκαλερί Moρφές, η οποία διοργανώνεται από τα Μαθήματα Φωτογραφίας στο...

News (29 Ιαν 2019)

Στα πλαίσια της ενότητας "ΚΥΠΡΙΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ", η Φωτογραφική Εταιρεία Κύπρου φιλοξενεί τον φωτογράφο Ανδρέα Βασιλείου. Ο Ανδρέας Βασιλείου είναι αυτοδίδακτος φωτογράφος. Του αρέσει η φωτογραφία...