Όταν, πρώτη φορά, μου πρότειναν να μεταλλαχτώ από γυρολόγο συλλέκτη μνήμης, σε επεξεργαστή της μνήμης αυτής, δε μπόρεσα όχι μόνο να το αποδεχτώ, αλλά ούτε καν να το διανοηθώ. Μου ήταν αδύνατο αντί για το σκοτάδι του θαλάμου μου, αντί για τις ώρες τις ατέλειωτες μέσα στο κόκκινο του κόσμου, να κάθομαι απέναντι σ’ ένα μπαούλο που να με υπνωτίζει. Μου ήταν κυριολεκτικά αδιανόητο. Πού να ‘ξερα ότι τελικά θα ήμουν αναγκασμένος να βουτήξω βαθύτερα στις οθόνες, ακολουθώντας σταθερά το ρεύμα της εποχής. Αλλιώς, είναι πολύ πιθανόν να τα ‘χα παρατήσει.

Ο σκοτεινός μου θάλαμος, αυτός ήταν το μαγικό μου κουτί. Εκεί όπου βουτούσα στο σκοτάδι. Εκεί όπου έγλυφα το φως με τις παλάμες, καθώς του έκρυβα το δρόμο, μασκάροντας την εικόνα. Εκεί όπου δάμαζα τις λεπτομέρειες επισκευάζοντας τις ατέλειες. Οι ώρες του φωτός μετριούνται σε δευτερόλεπτα. Εκτός κι αν βρει κανείς την αντιστοιχία της ηρεμίας της μήτρας. Αυτό ζούσα εκεί μέσα κι από εκεί δεν ήθελα να βγώ. Λουσμένος απ’ το κόκκινο φως της απόλυτης συγκέντρωσης, έστελνα το βλέμμα μου βαθιά μέσα στον κόκκο, να εστιάσει. Να προβληθεί η επιφάνεια μ’ ευκρίνεια επάνω στο χαρτί. Να μην υπάρξουν αλλιώσεις. Να βουτήξει το φως στο σκοτάδι, να χυθεί επάνω στην κατάλευκη επιφάνεια. Ώρες ατέλειωτες. Κούραση πολύ, αλλά πάντοτε ανεξαίρετα, η ίδια μαγεία καθώς φανερώνονταν η εικόνα στο χαρτί, καθώς λίγο αργότερα βαφτίζονταν σε παράσταση μέσα στην αγκαλιά της αλχημείας. Αναρωτήθηκα συχνά μήπως τελικά αυτό ήταν το μυστικό που έψαχναν τότε. Η δυνατότητα να χαρίζει κανείς μνήμη αιώνια, μεταλλάσσοντας κάθε τι ορατό σε παγωμένη επιφάνεια, που έχει τη δυνατότητα να επαναλαμβάνεται αέναα στο χρόνο. Κανείς ποτέ δεν άγγιξε τη στιγμή με τη σκέψη. Μονάχα την εικόνα ή τον ήχο της.

Μέσα στον χρόνο του ανοιγοκλείσματος των βλεφάρων, σ’ αυτό το ανεπαίσθητο «κλικ», μέσα εκεί έρχεται η γνώση, σα σκέψη μεστή και συμπαγής. Σαν ερώτηση που περιμένει απαντήσεις. Τόσος είναι ο χρόνος που χρειάζεται για ν’ ακούσει η καρδιά τον ήχο της εικόνας. Αν αυτό κάποτε συμβαίνει, η λογική δεν χρειάζεται παραπέρα εξηγήσεις εκτός... Εκτός κι αν κάποιος έχει όρεξη για καταδύσεις στην άβυσσο. Μόνο μέσ’ από εκεί, απ’ ότι φαίνεται, μπορεί κανείς ν’ αντλήσει το καινούργιο. Από αυτό το ανεπαίσθητο κλικ. Είναι αδιανόητη η ταχύτητα της σκέψης, όταν βρίσκει άμεση αποδοχή από τη νόηση. Θαρρείς και μες απ’ αυτό το ανοιγόκλεισμα των βλεφάρων, βουτάει μέσα στα τρίσβαθα του κόσμου, ψυχανεμίζεται το νόημα του κι έτσι εκείνο γίνεται αυτόματα, κτήμα.

Η Τέχνη μ’ έσερνε ανελέητα μέσα στις διάφορες τεχνικές της αναπαράστασης και της απεικόνισης. Άρχισα από την αρχή, συμμετέχοντας ενεργά σε διαδικασίες όπως: της χαρακτικής, της ζωγραφικής της γλυπτικής, αλλά και της πιό άμεσης απεικόνισης του τώρα, τότε. Το γρήγορο σκίτσο. Η φωτογραφία τότε, μέσα σε όλη της τη διαδικασία, απαιτούσε πολύ περισσότερο χρόνο για να φανερωθεί απ’ ότι το σκίτσο. Σήμερα βέβαια αυτό δεν ισχύει πια, καθώς ξεκαθαρίστηκε πως η φωτογραφία, δεν είναι τέκνο της ζωγραφικής, όπως κάποτε νόμιζαν, αλλά της επιστήμης και της τεχνολογίας κι έτσι, όσο εξελισσεται η δεύτερη, θα αλλάζει και η πρώτη.

Κάποτε, σε κάποιες κουλτούρες, θεωρούσαν ιεροσυλία να βάζει κανείς υπογραφή, μιας και η εικόνα ήταν ιερή κι έτσι ήταν δώρο θεόσταλτο. Ο άνθρωπος δεν ήταν παρά μονάχα το ενδιάμεσο, ώστε να ολοκληρωθεί μια ανώτερη θέληση. Εγώ, φυσικά αφελής, νόμιζα πως μπορούσα τα πάντα. Τελικά μπορούσα το κάθε τι, αν αφιέρωνα το χρόνο απ’ όλα, σ’ ένα. Αυτό που για εκείνο μάλλον είχα γεννηθεί. Αυτό που έμελλε κάποια στιγμή να εγκαταλείψω, για να εξιλεωθώ από την ασυνείδητή μου κατάχρηση. Από το χαμόγελο της άγνοιας.

Πρόσφατα Άρθρα

News (19 Απρ 2019)

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης διοργανώνει και παρουσιάζει την Τρίτη 7 Μαΐου στις 20:00 στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108  την έκθεση...

News (19 Απρ 2019)

Στο πλαίσιο του προγράμματος δράσης του για το 2019, το Φωτογραφικό Kέντρο Θεσσαλονίκης διοργανώνει για 24η συνεχόμενη χρονιά ομαδική έκθεση μαθητικής φωτογραφίας, που θα ξεκινήσει πριν το Πάσχα και...

News (15 Απρ 2019)

Η απεικόνιση της γυναικείας μορφής στην τέχνη χρονολογείται από τις απαρχές της ανθρώπινης προσπάθειας να αφήσει ένα ίχνος χάριν έκφρασης, τελετουργίας ή επικοινωνίας. Κινείται επίσης παράλληλα με...

News (15 Απρ 2019)

Ένα βιβλίο απόσταγμα για Φωτογράφους, φωτογραφίες, εποχές. Μία προσωπική προσέγγιση στο φωτογραφικό έργο άλλων, ένας σχολιασμός πάνω στις εντυπώσεις που ο κάθε Φωτογράφος αφήνει να δημιουργηθούν,...

News (15 Απρ 2019)

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς διοργανώνει έκθεση φωτογραφίας στο Art Cafe Αστραδενή, από την Δευτέρα 15 Απριλίου 2019 μέχρι την Κυριακή 21 Απριλίου 2019,  στα πλαίσια του προγράμματος "Μνήμη...

News (12 Απρ 2019)

Μετά από την μεγάλη επιτυχία του 1ου και του 2ου Photosphere, το Διεθνές Φεστιβάλ των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων, συνεχίζει το ταξίδι του και υπόσχεται άλλα δύο υπέροχα καλοκαιρινά...

News (10 Απρ 2019)

 Η Γκαλερί Σκουφά σας προσκαλεί στην ομαδική της έκθεση με τίτλο "POP in", την Πέμπτη 11 Απριλίου στις 19:30. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 4 Μαΐου 2019.  Δημοφιλή είδωλα, διάσημα...

News (10 Απρ 2019)

Ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Νέας Σμύρνης θα φιλοξενήσει την έκθεση φωτογραφίας του Φώτη Καζάζη με τίτλο “Ελλάδα -Ελλάδα” στον Δημοτικό Πολυχώρο Γαλαξίας κατά το διάστημα 8 ως 15 Απριλίου. Η...

News (10 Απρ 2019)

Πρόσκληση συμμετοχής Καταληκτική ημερομηνία δηλώσεων συμμετοχής: Παρασκευή, 19 Απριλίου 2019. Η Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης Κρήτης (Π.Δ.Ε) και τo Σχολείο Ευρωπαϊκής...

News (10 Απρ 2019)

Το Photometria International Photography Festival ανοίγει τις πόρτες του για 11η συνεχόμενη χρονιά.  Πενήντα έξι χρόνια έχουν περάσει από το λόγο του Martin Luther King και η...

News (09 Απρ 2019)

Το γυμνό διαχρονικά στάθηκε σημαντικό και αναπόσπαστο θέμα στην φωτογραφική δημιουργία. Αποθεώθηκε από την κλασσική αρχαιότητα και την Αναγέννηση και στην πορεία του χρόνου κατέχει περίοπτη θέση...

Education (09 Απρ 2019)

Στην πατρίδα του την Πολωνία, ο Stanislaw Ignacy Witkiewicz απολαμβάνει τις τιμές του εθνικού ήρωα. Η αυτοκτονία του στις 18 Σεπτεμβρίου 1939, ημέρα κατά την οποία τα ρωσικά...