Ο Κύκλωπας με τον Αχιλλέα Νάσιο

- Κανείς μας δε μπορεί να δεί αυτό που πραγματικά υπάρχει. Πόσο μάλλον να το δείξει, δε νομίζεις;

Είπε με ‘κείνο το σαρδόνιο χαμόγελο που υποδήλωνε ότι έπρεπε πάλι να ετοιμαστώ για βουτιές. Τον κοίταζα απλά περιμένοντας τη συνέχεια.

- Αυτό που μπορούμε να συλλάβουμε από αυτό που πραγματικά συμβαίνει, είναι ελάχιστο. Αυτό που μπορούμε να δείξουμε είναι ακόμα πιό λίγο. Αυτό που μπορεί κανείς να δεί, είναι τελικά σχεδόν μηδαμινό και όμως, αν για κάποιο λόγο αγγιχτεί από εκείνο, το θυμάται γιά πάντα.

Η ματιά μου πήγε αυθόρμητα σ’ εκείνο το πορτρέτο του παιδιού πίσω από τον καθρέφτη. Είναι μία από τις φωτογραφίες που έχουν χαραχτεί στη μνήμη μου κι όμως, δεν το γνώριζα το πρόσωπο εκείνο. Δεν ήξερα τι ήταν αυτό που με μάγευε σε ‘κείνο το πορτρέτο.

- Όλοι νομίζουν ότι η δουλειά του φωτογράφου, είναι να κάνει εικόνες. Η παύση του μετά απ’ αυτή τη φράση, με άφησε μετέωρο. Δε μπορούσα να μη ρωτήσω.

- Και ποιά είναι η δουλειά του φωτογράφου;

Με κοίταξε ίσια στα μάτια. Πάλι εκείνη η λάμψη...

- Να ψάχνει τρόπο για να εξωτερικεύσει πληροφορίες. Πρίν να γυρέψει στον έξω κόσμο γιά ολοκλήρωση, έχει κοιτάξει πρώτα μέσα του. Έχει ήδη δεί τι είναι εκείνο που γυρεύει. Γι αυτό είν’ έτοιμος κάθε στιγμή να το δεχτεί.

- Μα πως είναι δυνατόν; Εγώ ποτέ δε σκέφτομαι τι είναι αυτό που θα φωτογραφίσω.

- Σκέφτεσαι όμως πως θα το φωτογραφήσεις, δεν είν’ έτσι;

Αυτό ήταν πλέον γεγονός. Όντως. Κάνοντας παρέα τον Κύκλωπα, είχα αρχίσει να σκέφτομαι με αριθμούς. Έβλεπα τις ποιότητες του φωτός σα νούμερα. Σκεφτόμουν πολύ γρήγορα πως θα κινηθώ. Από ποιά γωνία θα το δώ. Που θα το τοποθετήσω μέσα στο κάδρο μου. Τελικά όλες αυτές οι αυθόρμητες δράσεις, ήτανε προϊόντα της σκέψης. Κι εγώ νόμιζα ότι ένοιωθα επειδή έβλεπα έξω. Μέσα μου κοιτούσα. Την ανάγκη μου προσπαθούσα να κοπάσω. Ψάχνοντας να με βρώ ανακάλυπτα τα χνάρια μου στον κόσμο. Το στήθος μου είχε γεμίσει αγάπη. Το μόνο που μου ειχε απομείνει για απάντηση, ήταν και πάλι ένα πλατύ χαμόγελο.

- Αυτό που γεμίζει τις φωτογραφίες με νόημα είναι απόρροια αυτού του μέσα κόσμου, που έχει έναν τρόπο αποκλειστικά δικό του να κοιτά και να βλέπει τα πράγματα. Έχει έναν δικό του τρόπο να γνωρίζει το βάθος του χρόνου που κουβαλάει μέσα του το «αξιοθέατο αντικείμενο», όποιο κι αν είναι αυτό. Ο τρόπος της προσέγγισης που λέγαμε... το ύφος έχει ιδιαίτερη αξία. Η συνειδητοποίηση του τι ενδιαφέρει κάποιον και πως αποδίδει την αίσθησή του.Το χαμόγελό του ήταν η απάντηση στο δικό μου που είχε θαρρείς καρφωθεί στο πρόσωπό μου και δεν έλεγε να κοπάσει. Δε μπορούσα ακόμα να πω με σαφήνεια τι ήταν εκείνο που μου άρεσε, μα προχωρούσα δαμάζοντας τη μηχανή.

Παρότρυνα διαρκώς τον εαυτό μου να κατανοήσει τη γλώσσα της.

Ανακαλύπτοντας την απλότητά της, εμβάθυνα σ’ ένα τρόπο να επικοινωνώ στον κόσμο εκείνο που δεν γνώριζα. Αυτό που ο ίδιος κάποια στιγμή, πολύ αργότερα θα κατανοούσα.

- Είναι μια γλώσσα που διαδίδεται αστραπιαία. Μια γλώσσα κοινή, γεμάτη διαλέκτους. Μία παγκόσμια οπτική γλώσσα. Αν κάποιος γνωρίζει να τη μιλά, έχει τη δυνατότητα ν’ αναγνωρίζει κρυμμένα μυστικά. Ν’ αναγνωρίζει μέσα από τις καταστάσεις, το βάθος των ανθρώπων που τις απαθανάτισαν. Τη σιγουριά που προσφέρει η γνώση τους. Τη συγκέντρωσή τους. Την ανάσα τους. Το χτύπο της καρδιάς τους σε μιά ματιά.

- Με αυτό το σκεπτικό, όλοι είναι καλλιτέχνες.

Αυτή ήταν η αυθόρμητη αντίδραση της σκέψης μου που δε μπόρεσε να κρατηθεί και φανερώθηκε.

- Ναι. Όλοι είναι εν δυνάμει καλλιτέχνες. Τον τίτλο αυτό τον παίρνουν τελικά όμως μόνο όσοι καλλιεργήσουν τη σχέση τους με την Τέχνη. Εκείνοι που γνωρίζουν να υλοποιούν τις ιδέες τους. Αυτοί που με τις τεχνικές που εφευρίσκουν, προτείνουν κάτι αξιοπρόσεκτα μοναδικό. Κάτι το οποίο σημαίνει.

- Μα τι μπορεί να σημαίνει μία φωτογραφία που βγάζω τυχαία έξω στο δρόμο;

- Γιά ποιόν; Για σένα ή για κάποιον τρίτο που τη βλέπει;

- Και για τους δυό.

- Για σένα δεν ξέρω. Εξαρτάται από το βαθμό της αυτοπαρατήρησής σου. Θα μπορούσε όμως να σημαίνει πολλά για κάποιον που αφήνεται ελεύθερος να δράσει διαισθητικά, κατανοώντας ταυτόχρονα αυτό που του συμβαίνει.

- Δεν καταλαβαίνω; Τι συμβαίνει;

- Η θελησή μαγνητίζεται από μιά ιδέα κι αρχίζει να την αναζητά παντού γύρω. Κι αν την αναζητά, δε μπορεί παρά κάποια στιγμή να τη βρεί.

- Μα οι ιδέες δεν υπάρχουν γύρω μας. Δε φωτογραφίζονται.

- Όχι βέβαια. Οι ιδέες γεννιούνται μέσα μας. Γύρω μας όμως υπάρχουν αντικείμενα, καταστάσεις και τόποι που μπορεί να τις χαρακτηρίζουν. Φωτογραφίζοντας, μάλλον την οπτικοποίηση των ιδεών μας αναζητάμε. Έναν πρωτόγνωρο συνδιασμό στοιχείων που να έχουν ενδιαφέρον. Γιά ποιόν όμως να έχουν ενδιαφέρον; Για τον φωτογράφο; Γι αυτόν σίγουρα έχουν. Γι αυτό τα φωτογράφησε. Γι αυτό δείχνει και τη φωτογραφία του εξάλλου. Ο θεατής είναι όμως αυτός που αποφασίζει πόση σημασία θα δώσει στην ψυχή της κάθε φωτογραφίας. Όσο περισσότερη έχει βάλει κανείς, τόσο περισσότεροι μαγνητίζονται δίχως να γνωρίζουν γιατί συμβαίνει αυτό.

- Μα πως μπορεί να βάλει κανείς την ψυχή του σε μιά φωτογραφία;

- Μ’ έναν πολύ απλό τρόπο.

Στο σημείο αυτό σταμάτησε. Με κοιτούσε έντονα χαμογελώντας, σα να ρωτούσε. Εγώ και πάλι είχα παραδοθεί στη σπαζοκεφαλιά. Δε μου κατέβαινε απολύτως τίποτα. Ο Κύκλωπας συνέχιζε να σωπαίνει. Κι όμως το μυαλό μου δε μπορούσε να βγάλει άκρη. Η απόγνωσή μου πρέπει να ξεχείλισε απ’ το βλέμμα μου, γιατί αποφάσισε να σπάσει τη σιωπή του λέγοντας μία και μόνο φράση.

- Φωτογραφίζοντας με γνώση.

Το σκοτάδι τον ρούφηξε και πάλι, αφήνοντάς με ολομόναχο μ’ ένα αίνιγμα. Με ποιό τρόπο θα μπορούσα να βάλω την ψυχή μου μέσα στη φωτογραφία? Με ποιό τρόπο θα μπορούσα να κάνω αισθητό το βίωμά μου? Με ποιό τρόπο θα μπορούσα να γνωρίσω τον εαυτό μου φωτογραφίζοντας;

Πρόσφατα Άρθρα

News (22 Φεβ 2018)

Το Σάββατο στις 26 Φεβρουαρίου, από τις 6.30 μ.μ ως τις 9.30 μ.μ., η Γεωργία Πανάκια θα είναι στα Μαθήματα Φωτογραφίας στο Ρέθυμνο, με σκοπό να παρουσιάσει τις φωτογραφίες της και να μιλήσει για τη...

Workshops (21 Φεβ 2018)

Φωτογραφικό εργαστήρι τεσσάρων ημερών με τον Παναγιώτη Κασίμη στο Βερολίνο 12 - 15 Απριλίου 2018 Κατά τη διάρκεια αυτού του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες θα ενθαρρυνθούν προς μια...

News (13 Φεβ 2018)

Την Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2018 θα γίνει η έβδομη παρουσίαση φωτογράφων του Κύκλου στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. O Μιχάλης Πολιτόπουλος παρουσιάζει τους Μάνο Κωνσταντάκη - Ανδρέα...

Presentation (12 Φεβ 2018)

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο εξωτικό Μπουρνάζι. Ανήκω στην ιδιαίτερη αυτή γενιά που μεγάλωσε «αγνά» αναλογικά και πρόλαβε να ενταχθεί πλήρως στην «παρτόλα» ψηφιακή κοινωνία. Αυτό άφησε νεύρα και κενά...

News (08 Φεβ 2018)

Η Φωτογραφική Ομάδα Π31, στη συνεχή αναζήτησή της για την αναβάθμιση της φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη, παρουσιάζει – σε ανοιχτή εκδήλωση – τη φωτογράφο Αγγελική Αλεξίου στις 9 Φεβρουαρίου στις...

Workshops (06 Φεβ 2018)

“Photography can be a lonely business. It’s a lot of wandering around alone in the dark. I’ve found that it’s important for me to periodically get together with other artists – not just to look at...

Interviews (05 Φεβ 2018)

Φωτογραφία. Παιχνίδι που κρατάει σημειώσεις της ζωής μου…κάθε κλικ γεμάτο αναμνήσεις…πρόσωπα αγαπημένα, χαρούμενα, λυπημένα, δένδρα, ζώα, πράγματα…όλα ένα…χωρίς αυτά το μαύρο σκοτάδι… “Η σιωπή...

News (05 Φεβ 2018)

Αυτή την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2018,  θα γίνει η έκτη παρουσίαση φωτογράφων του Κύκλου στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Παρουσιαστής: Χρήστος Κοψαχείλης Παρουσιαζόμενοι: Κατερίνα...

Presentation (05 Φεβ 2018)

Η Μαρία είναι ίσως η μοναδική μου μαθήτρια που διαθέτει μια εσωτερική πυξίδα. Οι φωτογραφίες της, άσχετα από τη θεματολογία τους, δεν παρεκκλίνουν από τον εσωτερικό της στόχο. Απολαμβάνω τις...

News (05 Φεβ 2018)

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς, συνεχίζοντας την προσπάθειά της να προσφέρει στα μέλη της και σε όποιον αγαπά τη φωτογραφία, τα απαραίτητα εφόδια για την δημιουργία καλλιτεχνικού έργου, ξεκινά, σε...

News (02 Φεβ 2018)

Στο πλαίσιο των πολιτιστικών δράσεων του Πολυχώρου Τσαλαπάτα στο Βόλο και σε συνεργασία με το φωτογράφο Γεώργιο Μακρίδη, διοργανώνεται έκθεση φωτογραφίας στη Στοά Τέχνης του Πολυχώρου με τίτλο...

News (01 Φεβ 2018)

“Φανός’’ ένα πανάρχαιο έθιμο της Κοζάνης. Μια ιδιότυπη τελετή που περιλαμβάνει τραγούδι, χορό και φαγοπότι γύρω από το «βωμό» της καθαρτήριας πυράς σε μια ατμόσφαιρα γλεντιού έντονα διονυσιακή και...