Ξεκίνησα να φωτογραφίζω εδώ και περίπου δέκα χρόνια, αλλά τα πράγματα σοβαρέψανε τα τελευταία δύο χρόνια με τη μαθητεία μου στο Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Εκεί άρχισε να ξεκαθαρίζει περισσότερο στο βλέμμα μου, η λεγόμενη "καλλιτεχνική" φωτογραφία. Να προσθέσω όμως ότι ήδη με είχε βοηθήσει σ' αυτό η γνώση μου στην Ιστορία της Τέχνης, κυρίως στη Ζωγραφική.

Έμπνευση-Κίνητρο;

Θα συνδέσω την απάντηση με την προηγούμενη, λέγοντας ότι σήμερα στην εποχή των κατά Baudrillard προσομειώσεων, της πανταχού παρούσας εικόνας και της συνακόλουθης α-διαφοροποίησης των ορίων μεταξύ αισθητικής και μή αισθητικής, αυτό που μπόρεσε να κάνει η Ιστορία της Τέχνης είναι να βοηθήσει στη μορφή κυρίως που παίρνει η κάθε φωτογραφία (κάδρο, φωτοσκίαση κλπ). Αλλά η άποψή μου είναι πως μετά την απομάγευση του κόσμου και την συνειδητοποίηση της αυταπάτης των ιδεολογιών, είναι ανάγκη να δούμε τον κόσμο με μια -φωτογραφική- ματιά περισσότερο αθώα· δίχως την περιττή εκζήτηση της Νόησης που εμμένει σε μια μαχητική κριτική των πάντων, ένα εκ των έσω βλέμμα, ποιητικό, που ίσως θα μπορέσει να πλησιάσει την πραγματική ύπαρξη δίνοντάς της κάποιο Νόημα. Σε αυτό το σημείο δεν μπορώ να μην παραθέσω τα λόγια του Tarkofsky:

«Δημιουργούμε μια εικόνα και την κάνουμε αισθητή. Μπορεί να γίνει αποδεκτή ή όχι, δεν μπορεί όμως να γίνει κατανοητή εγκεφαλικά. Την ιδέα τού απείρου δεν την εκφράζει κανείς με λόγια ούτε την περιγράφει, αλλά μπορεί να τη συλλάβει μέσω τής τέχνης που κάνει χειροπιαστό το άπειρο. Στο απόλυτο φτάνει κανείς με την πίστη και τη δημιουργική πράξη.»   

2

     Επομένως οι φωτογραφίες μου επικεντρώνονται στον άνθρωπο, στην ποίηση που εκπέμπει και στις δυνατότητές του. (Μέσα σ’ αυτό το πεδίο συμπεριλαμβάνω και την έννοια του παιχνιδιού, την παιδική ματιά στον κόσμο που μας εμπεριέχει και τον εμπεριέχουμε. Επίσης, η ταξιδιωτική φωτογραφία, η ποικιλομορφία ανθρώπων και μακρινών περιοχών βρίσκεται στις πάγιες προτιμήσεις μου.) Γι΄ αυτό θαυμάζω ζωγράφους σαν τον Θεοτοκόπουλο όπου στα έργα του τα πρόσωπα των ανθρώπων στρέφονται προς εκείνη την κατά τον  G. Steiner “ηθική ενόραση”. 

 Αγαπημένοι Φωτογράφοι;

Μου αρέσουν πολλοί φωτογράφοι και κατά καιρούς παθαίνω εμμονές με κάποιον. Τελευταίως ατενίζω τα έργα του R. Meatyard που θεωρώ ότι έχει ένα ερμητικό δικό του κόσμο, ανησυχητικά ήρεμο, ενταγμένο ίσως στη γενικότερη ανησυχαστική αγωνία του ανθρώπου του β μισού του 20ου αιώνα.

6

Μέθοδος-Διαδικασία-Σκέψεις;

 Για ένα νέο φωτογράφο, θα έλεγα ότι είναι απαραίτητο να χρησιμοποιεί τον δικό του προσωπικό χρόνο για την πραγματοποίηση του έργου του, να αυτοεξετάζεται και να διαλογίζεται πριν προχωρήσει στο θέμα του ώστε να μπορέσει να αποφύγει τις Συμπληγάδες της αυτοπροβολής και της εύκολης στην εποχή μας δημοσιότητας. Επίσης, είναι σημαντική κατά τη γνώμη μου η επιδίωξη της συνεργασίας και της συζήτησης με τους ομότεχνους, κυρίως τους παλιότερους, προκειμένου να ξεκαθαρίσει κατά το δυνατό, η δική του ματιά. Εξάλλου η φωτογραφία είναι το κατεξοχήν μέσο, τόσο άμεσο με την όραση, όπου μπορεί να πραγματωθεί αυτός ο «εσωτερικός τόπος που αποτελεί την αλήθεια μας. Έτσι αποδίδουμε εκ νέου στην εικόνα το νόημά της ενώ κερδίζουμε το προσωπικό μας βλέμμα» (Χάρης Κακαρούχας).

13

        Θα ολοκληρώσω την αυτοπαρουσίασή μου με ένα ποίημα της Αναστασίας Γκίτση, το οποίο εκκινώντας  από  (τη φωτογραφική εδώ) εικόνα, ολοκληρώνεται με τη μετενσάρκωση σε λεκτικό τοπίο, με εκείνο το ιδιαίτερο βάθος που έχει η ποιητική ματιά:

  

εν_τυχίζομαι. 
μπαινοβγαίνουν οι άνθρωποι 
φαντάσματα σε όλα τα δωμάτια 
χρησιμοποιούν τις πετσέτες  
τις βρύσες   
τους τέσσερις τοίχους  
         εμένα  
χτισμένη μέσα τους οι άνθρωποί μου  
με ανοίγουν και με κλείνουν 
       ενόσω  
ο Καρλ και ο Σίγκμουντ 
σφυρίζουν ανέμελα 
ποιήματα καβαφικά  
       ενόσω  
γκρεμίζω παράθυρα  
ψάχνοντας εξόδους

 

Πρόσφατα Άρθρα

News (11 Δεκ 2017)

To GREEN, μια πρώτη άνοιξη είναι ένα φωτογραφικό work-in-progress, μια σειρά από σκηνοθετημένα πορτραίτα με κοινό σημείο αναφοράς τη μετάβαση από την παιδική στην ενήλικη ζωή ενός κοριτσιού. Σε...

Interviews (08 Δεκ 2017)

Η έκθεση του Άκη Δέτση με τίτλο Προβολή, ξεκινά το ταξίδι της στον φιλόξενο χώρο του Booze Cooperativa από τις 9 Δεκεμβρίου ως τις 7 Ιανουαρίου. Είχαμε την τέλεια αφορμή να μιλήσουμε μαζί του για...

Workshops (07 Δεκ 2017)

Πίστευα πάντα ότι το βλέμμα δεν διδάσκεται, ότι δεν είναι κάτι που το μαθαίνεις σε μια σχολή. Γι αυτόν τον λόγο δεν διδάχτηκα, ούτε δίδαξα ποτέ φωτογραφία. Με τις  ξεναγήσεις όμως που έκανα...

Workshops (07 Δεκ 2017)

Όσο πιο πολύ ερευνούμε ένα θέμα τόσο αυτό μας αποκαλύπτει στοιχεία για τον ευατό μας. Όταν μάλιστα το θέμα είναι ένα πορτραίτο τότε οι διαχωρισμοί «καθρέπτης» και «παράθυρο» στη φωτογραφία...

Το Σπήλαιο του Κύκλωπα (07 Δεκ 2017)

- Κανείς μας δε μπορεί να δεί αυτό που πραγματικά υπάρχει. Πόσο μάλλον να το δείξει, δε νομίζεις;Είπε με ‘κείνο το σαρδόνιο χαμόγελο που υποδήλωνε ότι έπρεπε πάλι να ετοιμαστώ για βουτιές. Τον...

News (06 Δεκ 2017)

Το HOME είναι ένα έργο που δημιουργήθηκε προκειμένου να αναπτυχθεί μια διαλογική συζήτηση γύρω από την έννοια ‘Home’ (εστία, σπίτι), η οποία να οδηγήσει σε μια ενδοσκόπηση και ενεργοποίηση...

News (06 Δεκ 2017)

ΑγάπηΗ αγάπη ξεπερνά τα όρια...γι' αυτό και δεν έχει. Ξεκινά από τον εαυτό μας για να καταλήξει στους άλλους...Κυριαρχεί στο σύμπαν, μα όταν εκλείψει χάνεται το νόημα της ζωής...Είναι στ'...

Trust me I am a photographer (05 Δεκ 2017)

Ξεκίνησα να φωτογραφίζω εδώ και περίπου δέκα χρόνια, αλλά τα πράγματα σοβαρέψανε τα τελευταία δύο χρόνια με τη μαθητεία μου στο Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Εκεί άρχισε να ξεκαθαρίζει...

Somewhere I 've never travelled (05 Δεκ 2017)

Ο 33χρονος μουσικός Jared McLemore λούστηκε με κηροζίνη και στη συνέχεια αυτοπυρπολύθηκε σε απευθείας μετάδοση στο Facebook. Το τραγικό περιστατικό έγινε στο Τενεσί και ο 33χρονος έχασε τη ζωή του...

News (05 Δεκ 2017)

Το Παλιό Μεταξουργείο δίνει χώρο στους φωτογράφους στην Local Onκαι οργανώνει έκθεση με ανεξάρτητη συμμετοχή. Η διάρκεια της έκθεσης 15,16 & 17 Δεκεμβρίου 2017 στο χώρο του Παλιού Μεταξουργείου,...

News (05 Δεκ 2017)

Ο Πλάτων Ριβέλλης μιλάει για τον κινηματογράφο στο Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου και αναλύει σπουδαίες ταινίες διάσημων σκηνοθετών από τον Νοέμβριο 2017 έως και τον Ιούνιο 2018. Επόμενη...

News (05 Δεκ 2017)

Στην έκθεση του, ο Ηλίας Σακαλάκ παρουσιάζει 40 περίπου έργα του. Βλέποντας πρόσωπα, και στιγμές μέσα από την μουσική πράξη, καταφέρνει να παρασύρει την φαντασία μας. Μέσα από τις φωτογραφίες του,...